Päästömittausstandardit sekä testikäytännöt Euroopassa ja Yhdysvalloissa
Skiathitis, Mihalis (2018)
Skiathitis, Mihalis
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vuonna 2017 voimaan tulleita päästömittausten standardimuutoksia Yhdysvaltojen sekä Euroopan alueella. Muutokset ovat tapahtuneet pääosin EPA Tier 3- ja Euro 6 -standardeissa ja niiden rakenteissa. Työssä arvioitiin lisäksi päästömittausten testikäytännöissä tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia olemassa olevaan ajoneuvokantaan. Tarkoituksena oli toimia kirjallisuustutkielman tavoin, eli antaa laaja kuva päästöjen syntyyn, sääntelyyn ja rajoittamiseen vaikuttavista tekijöistä. Työssä pohditaan lisäksi nykyisen päästöjenhallintatekniikan riittävyyttä suhteessa uusien standardien luomiin päästöluokkiin ja rajoitteisiin.
Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet Eurooppalaisten testikäytäntöjen kesken siirryttäessä vanhemmasta uudempaan testikäytäntöön. Vanhalla NEDC-testikäytännöllä mitatut NOx-arvot ovat olleet todellisuudessa moninkertaiset verrattuna siihen mitä ne saisivat olla. Tämän vuoksi nykyisten dieselkäyttöisten henkilöautojen ei uskota läpäisevän uutta WLTP-testikäytäntöä, sen ollessa tarkempi ja totuudenmukaisempi kuin NEDC.
Autovalmistajat uskovat kuitenkin alittavansa uudet päästörajoitukset ja testikäytännöt vielä nykyiselläkin päästöjenhallintateknologialla. Erilaisten pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden yhdistäminen toisiinsa on tällä hetkellä tehokkain tapa alittaa asetetut rajoitukset. Lisäksi uusinta moottoritekniikkaa hyödyntämällä saadaan palotapahtuman hallinnasta tehokas prosessi, joka yhdessä jälkikäsittelylaitteiden kanssa ehkäisee liiallisten päästöjen syntymistä vielä pitkällä tulevaisuudessakin.
Suurimmat muutokset ovat tapahtuneet Eurooppalaisten testikäytäntöjen kesken siirryttäessä vanhemmasta uudempaan testikäytäntöön. Vanhalla NEDC-testikäytännöllä mitatut NOx-arvot ovat olleet todellisuudessa moninkertaiset verrattuna siihen mitä ne saisivat olla. Tämän vuoksi nykyisten dieselkäyttöisten henkilöautojen ei uskota läpäisevän uutta WLTP-testikäytäntöä, sen ollessa tarkempi ja totuudenmukaisempi kuin NEDC.
Autovalmistajat uskovat kuitenkin alittavansa uudet päästörajoitukset ja testikäytännöt vielä nykyiselläkin päästöjenhallintateknologialla. Erilaisten pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden yhdistäminen toisiinsa on tällä hetkellä tehokkain tapa alittaa asetetut rajoitukset. Lisäksi uusinta moottoritekniikkaa hyödyntämällä saadaan palotapahtuman hallinnasta tehokas prosessi, joka yhdessä jälkikäsittelylaitteiden kanssa ehkäisee liiallisten päästöjen syntymistä vielä pitkällä tulevaisuudessakin.