Omena-hotellin tulevaisuuden palvelukokemus
Mattila, Alice (2018)
Mattila, Alice
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178826
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on ollut innovoida suomalaisen itsepalveluhotelliketju Omena-hotellin tulevaisuuden palvelukokemusta. Työssä tarkastelen Omena-hotellin palvelun nykytilaa käyttäjien näkökulmasta sekä avaan majoitusalan tulevien vuosien näkymiä. Lopputuloksena esittelen Omena-hotellin tulevaisuuden palvelukokemuksen konseptitasoisesti Helsingissä sijaitsevan Yrjönkadun hotellin avulla.
Yhtenä projektin tärkeimmistä tavoitteista on ollut kasvattaa Omena-hotellin asiakasymmärrystä. Konseptien tarkoituksena on toimia keskustelunavauksena Omena-hotellin kehitystyölle. Työ on toteutettu yhteistyössä Omena-hotellin ja Parviainen Arkkitehtien kanssa.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät pohjautuvat käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja muotoiluajatteluun. Olen tutkinut Omena-hotellin palvelun nykytilaa haastattelemalla yrityksen edustajia sekä analysoimalla yrityksen antamaa määrällistä dataa. Lisäksi havainnoin palvelua majoittumalla hotellissa itse sekä sain kvalitatiivista tutkimusaineistoa viideltä palvelua testanneelta henkilöltä. Tein myös tutkimuksen, jossa kartoitin Omena-hotellin herättämiä mielikuvia.
Keräämäni aineiston analysoinnin jälkeen kirjasin ylös palvelun tämän hetken suurimmat haasteet ja asetin tavoitteet tulevaisuuden palvelulle. Suunnittelemissani konsepteissa olen pyrkinyt vahvistamaan ja selkeyttämään Omena-hotellin brändiä. Rajasin konseptini koskemaan palvelukokonaisuutta ja hotellin yleisiin tiloihin liittyviä kontaktipisteitä. Suunnitelmissani käsittelen hotellin sisäänkäyntiä, aulatiloja, toisen kerroksen hissiaulaa sekä käytävätiloja. Konseptit pohjautuvat omaan näkemykseeni sekä keräämääni aineistoon.
Yhtenä projektin tärkeimmistä tavoitteista on ollut kasvattaa Omena-hotellin asiakasymmärrystä. Konseptien tarkoituksena on toimia keskustelunavauksena Omena-hotellin kehitystyölle. Työ on toteutettu yhteistyössä Omena-hotellin ja Parviainen Arkkitehtien kanssa.
Opinnäytetyössä käytetyt tutkimusmenetelmät pohjautuvat käyttäjälähtöiseen suunnitteluun ja muotoiluajatteluun. Olen tutkinut Omena-hotellin palvelun nykytilaa haastattelemalla yrityksen edustajia sekä analysoimalla yrityksen antamaa määrällistä dataa. Lisäksi havainnoin palvelua majoittumalla hotellissa itse sekä sain kvalitatiivista tutkimusaineistoa viideltä palvelua testanneelta henkilöltä. Tein myös tutkimuksen, jossa kartoitin Omena-hotellin herättämiä mielikuvia.
Keräämäni aineiston analysoinnin jälkeen kirjasin ylös palvelun tämän hetken suurimmat haasteet ja asetin tavoitteet tulevaisuuden palvelulle. Suunnittelemissani konsepteissa olen pyrkinyt vahvistamaan ja selkeyttämään Omena-hotellin brändiä. Rajasin konseptini koskemaan palvelukokonaisuutta ja hotellin yleisiin tiloihin liittyviä kontaktipisteitä. Suunnitelmissani käsittelen hotellin sisäänkäyntiä, aulatiloja, toisen kerroksen hissiaulaa sekä käytävätiloja. Konseptit pohjautuvat omaan näkemykseeni sekä keräämääni aineistoon.