Leikitäänkö kesätöitä vai tuetaanko yksilöä? : Työtreeni-toiminta kohdennetun nuorisotyön menetelmänä
Immonen, Sanna (2018)
Immonen, Sanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178712
Tiivistelmä
Kokkolan nuorisopalvelut ovat toteuttaneet kohdennetun nuorisotyön Työtreeni-toimintaa jo vuosituhannen taitteesta saakka. 13-17-vuotiaille nuorille tarkoitettu kuukauden kestävä Työtreeni on nuorten kesätyöllistämisjakso, joka pyrkii edistämään nuorten osallisuutta, hyvinvointia ja yhdenvertaisuutta luomalla nuorille mahdollisuuden harjoitella työelämä- sekä elämänhallintataitoja. Työtreeni perustuu nuorten vapaaehtoiselle osallistumiselle siitä huolimatta, että he hakeutuvat sinne lähettävän tahon, kuten oppilashuollon kautta. Kuukauden toiminnallisesta jaksosta nuoret saavat korvaukseksi päiväkohtaisen ahkeruusrahan sekä osallistumistodistuksen.
Työtreeniä toteuttavien nuorisotyöntekijöiden keskuudessa vallitsi epätietoisuus Työtreenin perustehtävästä: onko toiminnan tarkoitus olla kesätöiden harjoittelemista vai pitäisikö sen keskittyä yksilöiden tukemiseen? Tartuin opinnäytetyössäni Työtreeni-toiminnan kehittämisen haasteeseen. Opinnäytetyöni tilaajana toimi työnantajani Kokkolan kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää Työtreeni-menetelmää toteuttavan työyhteisön vahvasti osallistava kehittämisprosessi. Opinnäytetyöprosessin aikana pohdittiin ohjaustyötä tekevien nuoriso-ohjaajien ja esimiesportaan kesken Työ-treeni-toiminnan tavoitteita, kohderyhmää ja toimintatapoja. Toiminnan kehittäminen kohdistui pääasi-assa työyhteisöön, joka tiivistyi ja voimaantui tämän kehitysprosessin aikana. Työyhteisö myös loi itselleen ja perustehtävälleen konkreettisen tavoitteen, joka oli selvä myös toiminnan kohteille, nuorille. Työtreeni-toiminnan kehittämisen tavoitteena oli palvella paremmin Työtreeni-nuoria ja myös Työtreenin yhteistyökumppaneita.
Opinnäytetyössä oli vahvasti toimintatutkimuksen elementtejä sen käytännönläheisten ja yhteisöllisten piirteiden vuoksi: käytänteiden kehittäminen, tiedon tuottaminen ja vuorovaikutuksellisuus tutkittavan työyhteisön ja tutkittavien nuorten kanssa olivat avainkäsitteitä opinnäytetyöprosessissani. Nuoriso-ohjaajien teemahaastatteluista sain muodostettua käsityksen Työtreenin lähtötilanteesta. Kesäkuun 2017 aikana keräämäni havainnointimateriaali nuorisotiloilta sekä nuorille Työtreeni-jakson päätteeksi toteutettu Webropol-palautekysely tukivat tätä käsitystä.
Työtreenin vaikutukset yhden nuoren kohdalla ovat hankalasti mitattavissa, mutta laajemmassa
kontekstissa kuukauden mittaisella tiiviillä elämänhallinta- ja työelämätaitojen harjoittelujaksolla, on
varmasti vaikutuksia myös nuoren muihin toimintaympäristöihin kotona ja koulussa. Nuoren
toimijuutta tavoitteellisesti vahvistamalla luodaan pohjaa elinikäiselle oppimiselle. Nuorilta
kesäkuussa 2017 kerätyn palautteen ydinsanoma oli, että nuoret oppivat Työtreeni-jakson aikana
pitkäjänteisyyttä, onnistumisen iloa, pienryhmässä työskentelyä sekä sosiaalisia taitoja uusien
käytännön taitojen lisäksi. Nuoret myös nostivat vastauksissaan esille hyvän ilmapiirin ja yhdessä tekemisen tärkeyden Työtreeni-toiminnassa.
Opinnäytetyöprosessini aikana keräämäni tutkimustiedot osoittavat sen, kuinka merkittävässä roolissa kohdennettu nuorisotyö on nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä. Tavoitteellisesti ja kasvatuksellisesti Työtreenissä keskitytään yksilön tukemiseen toiminnallisen tekemisen lomassa. Tärkeintä ei ole lopputulos, vaan nuoren henkilökohtainen kehitysprosessi.
Työtreeniä toteuttavien nuorisotyöntekijöiden keskuudessa vallitsi epätietoisuus Työtreenin perustehtävästä: onko toiminnan tarkoitus olla kesätöiden harjoittelemista vai pitäisikö sen keskittyä yksilöiden tukemiseen? Tartuin opinnäytetyössäni Työtreeni-toiminnan kehittämisen haasteeseen. Opinnäytetyöni tilaajana toimi työnantajani Kokkolan kaupungin nuorisopalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli käynnistää Työtreeni-menetelmää toteuttavan työyhteisön vahvasti osallistava kehittämisprosessi. Opinnäytetyöprosessin aikana pohdittiin ohjaustyötä tekevien nuoriso-ohjaajien ja esimiesportaan kesken Työ-treeni-toiminnan tavoitteita, kohderyhmää ja toimintatapoja. Toiminnan kehittäminen kohdistui pääasi-assa työyhteisöön, joka tiivistyi ja voimaantui tämän kehitysprosessin aikana. Työyhteisö myös loi itselleen ja perustehtävälleen konkreettisen tavoitteen, joka oli selvä myös toiminnan kohteille, nuorille. Työtreeni-toiminnan kehittämisen tavoitteena oli palvella paremmin Työtreeni-nuoria ja myös Työtreenin yhteistyökumppaneita.
Opinnäytetyössä oli vahvasti toimintatutkimuksen elementtejä sen käytännönläheisten ja yhteisöllisten piirteiden vuoksi: käytänteiden kehittäminen, tiedon tuottaminen ja vuorovaikutuksellisuus tutkittavan työyhteisön ja tutkittavien nuorten kanssa olivat avainkäsitteitä opinnäytetyöprosessissani. Nuoriso-ohjaajien teemahaastatteluista sain muodostettua käsityksen Työtreenin lähtötilanteesta. Kesäkuun 2017 aikana keräämäni havainnointimateriaali nuorisotiloilta sekä nuorille Työtreeni-jakson päätteeksi toteutettu Webropol-palautekysely tukivat tätä käsitystä.
Työtreenin vaikutukset yhden nuoren kohdalla ovat hankalasti mitattavissa, mutta laajemmassa
kontekstissa kuukauden mittaisella tiiviillä elämänhallinta- ja työelämätaitojen harjoittelujaksolla, on
varmasti vaikutuksia myös nuoren muihin toimintaympäristöihin kotona ja koulussa. Nuoren
toimijuutta tavoitteellisesti vahvistamalla luodaan pohjaa elinikäiselle oppimiselle. Nuorilta
kesäkuussa 2017 kerätyn palautteen ydinsanoma oli, että nuoret oppivat Työtreeni-jakson aikana
pitkäjänteisyyttä, onnistumisen iloa, pienryhmässä työskentelyä sekä sosiaalisia taitoja uusien
käytännön taitojen lisäksi. Nuoret myös nostivat vastauksissaan esille hyvän ilmapiirin ja yhdessä tekemisen tärkeyden Työtreeni-toiminnassa.
Opinnäytetyöprosessini aikana keräämäni tutkimustiedot osoittavat sen, kuinka merkittävässä roolissa kohdennettu nuorisotyö on nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä. Tavoitteellisesti ja kasvatuksellisesti Työtreenissä keskitytään yksilön tukemiseen toiminnallisen tekemisen lomassa. Tärkeintä ei ole lopputulos, vaan nuoren henkilökohtainen kehitysprosessi.