Kiinteistömaailma Center : lisää kotikäyntejä, lisää myyntiä
Bibani, Azad (2018)
Bibani, Azad
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805188915
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, niitä keinoja joilla Kiinteistömaailma Center hankkisi lisää kotikäyntejä. Kotikäynnit tarkoittavat monissa kiinteistönvälitysaloilla samaa kuin arviokäynti. Tutkimukseen lähdettiin kahdesta eri tutkimuskysymyksestä ja näkökannasta. Miten välittäjät pystyvät omalla toiminnallaan hankkimaan lisää kotikäyntejä sekä miten yritys pystyy tuottamaan ja hankkimaan lisää kotikäyntejä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja millä keinoilla se edistää myyntiä. Lisäksi käsiteltiin eri mainontamenetelmiä avaten niiden merkitystä. Tietopohjassa käydään läpi keinoja, joilla organisaatio pystyy tukemaan myyjiä markkinointiviestinnän avulla. Osto- ja myyntikäyttäytymistä tarkasteltiin lähempää, joka toimi hyvänä tietopohjana välittäjien eri toimintatapoihin.
Aihetta tutkittiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin kohderyhmään kuuluville asiakkaille, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana myyneet oman kotinsa joko itse tai välittäjän kautta. Asiakkailta kysyttiin, mitkä tekijät saivat heidät kutsumaan yrityksiä kotikäynnille ja mitä kautta yritykset tavoittivat nämä asiakkaat. Tämän lisäksi tutkija toteutti osallistuvaa havainnointia kahdeksassa eri asuntoesittelyssä, jossa välittäjien käytöstä ja lisämyynnin keinoja observoitiin paikan päällä. Osallistuva havainnointi osoittautui erittäin hyödylliseksi menetelmäksi, ja sen pohjalta tulleet tulokset johtivat useampaan kehitysehdotukseen.
Kehitysehdotukset voidaan kiteyttää tarvekartoitukseen ja lisämyynnin tekemiseen. Tutkimuksen aikana tuli ilmi, ettei välittäjät usein jättävät tekemättä tarvekartoituksen tai eivät selvitä asiakkaan yhteystietoja ja tilanteita. Tämän vuoksi heille ei muodostu asiakassuhteita vaikka tapaavat potentiaalisia asiakkaita esittelyissä eivätkä saa mahdollisuutta tehdä lisämyyntiä.
Kiinteistömaailma on erittäin vahva ja tunnettu brändi, mutta tutkimuksen aikana huomattiin, ettei kohderyhmän asiakkaille Kiinteistömaailma Center erottautunut yhtään muista Kiinteistömaailma Ketjun yrityksistä eikä sillä löytynyt omaa brändiä. Jotta Center saataisiin paremmin asiakkaiden tietoisuuteen luotiin markkinointivideo. Markkinointivideossa käytettiin asiakastarinoita, jotka luotiin haastattelun tuloksien perusteella. Lisäksi Kiinteistömaailma Centerin osakas näytteli ja vastasi videossa asiakkaiden tarpeisiin. Videosta on pitkä ja lyhyt versio, jotka palvelevat eri käyttötarkoituksia. Linkki lyhyempään videoon: https://youtu.be/uXFKBpWrN3Q Linkki pidempään videoon löytyy johtopäätöksistä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin markkinointiviestintää ja millä keinoilla se edistää myyntiä. Lisäksi käsiteltiin eri mainontamenetelmiä avaten niiden merkitystä. Tietopohjassa käydään läpi keinoja, joilla organisaatio pystyy tukemaan myyjiä markkinointiviestinnän avulla. Osto- ja myyntikäyttäytymistä tarkasteltiin lähempää, joka toimi hyvänä tietopohjana välittäjien eri toimintatapoihin.
Aihetta tutkittiin teemahaastatteluilla, jotka tehtiin kohderyhmään kuuluville asiakkaille, jotka ovat viimeisen viiden vuoden aikana myyneet oman kotinsa joko itse tai välittäjän kautta. Asiakkailta kysyttiin, mitkä tekijät saivat heidät kutsumaan yrityksiä kotikäynnille ja mitä kautta yritykset tavoittivat nämä asiakkaat. Tämän lisäksi tutkija toteutti osallistuvaa havainnointia kahdeksassa eri asuntoesittelyssä, jossa välittäjien käytöstä ja lisämyynnin keinoja observoitiin paikan päällä. Osallistuva havainnointi osoittautui erittäin hyödylliseksi menetelmäksi, ja sen pohjalta tulleet tulokset johtivat useampaan kehitysehdotukseen.
Kehitysehdotukset voidaan kiteyttää tarvekartoitukseen ja lisämyynnin tekemiseen. Tutkimuksen aikana tuli ilmi, ettei välittäjät usein jättävät tekemättä tarvekartoituksen tai eivät selvitä asiakkaan yhteystietoja ja tilanteita. Tämän vuoksi heille ei muodostu asiakassuhteita vaikka tapaavat potentiaalisia asiakkaita esittelyissä eivätkä saa mahdollisuutta tehdä lisämyyntiä.
Kiinteistömaailma on erittäin vahva ja tunnettu brändi, mutta tutkimuksen aikana huomattiin, ettei kohderyhmän asiakkaille Kiinteistömaailma Center erottautunut yhtään muista Kiinteistömaailma Ketjun yrityksistä eikä sillä löytynyt omaa brändiä. Jotta Center saataisiin paremmin asiakkaiden tietoisuuteen luotiin markkinointivideo. Markkinointivideossa käytettiin asiakastarinoita, jotka luotiin haastattelun tuloksien perusteella. Lisäksi Kiinteistömaailma Centerin osakas näytteli ja vastasi videossa asiakkaiden tarpeisiin. Videosta on pitkä ja lyhyt versio, jotka palvelevat eri käyttötarkoituksia. Linkki lyhyempään videoon: https://youtu.be/uXFKBpWrN3Q Linkki pidempään videoon löytyy johtopäätöksistä.