POLARIS KIELIPALVELUT OY:N TOIMINNANOHJAUSJÄRJESTELMÄ TILAAJIEN JA TULKKIEN NÄKÖKULMASTA
Mosawipooryaganeh, Tawar (2018)
Mosawipooryaganeh, Tawar
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026126
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805026126
Tiivistelmä
Mosawipooryaganeh, Tawar. Polaris Kielipalvelut Oy:n toiminnanohjausjärjestelmä tulkkien ja tilaajien näkökulmasta. Kevät 2018, 68 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Asioimistulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Polaris Kielipalvelut Oy:n tilaajien ja tulkkien kokemuksia yrityksen uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset koskivat uuden järjestelmän toimintaa ja havaittuja ongelmia tulkkauksen tilaajien ja tulkkien näkökulmasta.
Aineistoa kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella, jotka oli suunniteltu tilaajien ja tulkkien erilaisia käyttöliittymiä ajatelleen. Aineiston keruu tapahtui internetissä Webropol-työkalulla, jonka avulla myös vastaukset analysoitiin. Kyselyihin vastasi 68 tilaajaa ja 42 tulkkia. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tuloksista käy ilmi, että tilaajat ja tulkit ovat tyytyväisiä Polaris Kielipalvelut Oy:n toiminnanohjausjärjestelmään ja sen eri toimintoihin kuten kalenteriin, tilaamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen. Vastaajat ilmoittivat muutaman kehittämistarpeen, jotka liittyivät tulkkien kohdalla kalenteriin toimintaan, ja tilaajien kohdalla tulkkauksen ajankohdan asettamiseen. Vastaajilta tuli myös joitakin ehdotuksia, joita voi hyödyntää kyseisen toiminnanohjausjärjestelmän jatkokehityksessä. Esitetyt ehdotukset ja ongelmakohdat eivät vaikuttaneet merkittävästi yleiseen tyytyväisyyteen.
Polaris Kielipalvelut Oy:n uusi toiminnanohjausjärjestelmä on selvästikin helpottanut toimistontyötekijöiden lisäksi tilaajien ja tulkkienkin työtä. Toimiva ja helppokäyttöinen toiminnanohjausjärjestelmä on mahdollistanut sujuvan yhteistyön yrityksen, tilaajien ja tulkkien välillä. Hyvä järjestelmä palvelee kaikkien osapuolten (tilaaja, tulkkivälitys, tulkki ja asiakkaat) tarpeita ja tekee tulkin tilaamisesta ja välittämisestä tehokasta.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Asioimistulkkauksen koulutus, tulkki (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Polaris Kielipalvelut Oy:n tilaajien ja tulkkien kokemuksia yrityksen uudesta toiminnanohjausjärjestelmästä. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset koskivat uuden järjestelmän toimintaa ja havaittuja ongelmia tulkkauksen tilaajien ja tulkkien näkökulmasta.
Aineistoa kerättiin kahdella eri kyselylomakkeella, jotka oli suunniteltu tilaajien ja tulkkien erilaisia käyttöliittymiä ajatelleen. Aineiston keruu tapahtui internetissä Webropol-työkalulla, jonka avulla myös vastaukset analysoitiin. Kyselyihin vastasi 68 tilaajaa ja 42 tulkkia. Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivisia eli määrällisiä tutkimusmenetelmiä.
Tuloksista käy ilmi, että tilaajat ja tulkit ovat tyytyväisiä Polaris Kielipalvelut Oy:n toiminnanohjausjärjestelmään ja sen eri toimintoihin kuten kalenteriin, tilaamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen. Vastaajat ilmoittivat muutaman kehittämistarpeen, jotka liittyivät tulkkien kohdalla kalenteriin toimintaan, ja tilaajien kohdalla tulkkauksen ajankohdan asettamiseen. Vastaajilta tuli myös joitakin ehdotuksia, joita voi hyödyntää kyseisen toiminnanohjausjärjestelmän jatkokehityksessä. Esitetyt ehdotukset ja ongelmakohdat eivät vaikuttaneet merkittävästi yleiseen tyytyväisyyteen.
Polaris Kielipalvelut Oy:n uusi toiminnanohjausjärjestelmä on selvästikin helpottanut toimistontyötekijöiden lisäksi tilaajien ja tulkkienkin työtä. Toimiva ja helppokäyttöinen toiminnanohjausjärjestelmä on mahdollistanut sujuvan yhteistyön yrityksen, tilaajien ja tulkkien välillä. Hyvä järjestelmä palvelee kaikkien osapuolten (tilaaja, tulkkivälitys, tulkki ja asiakkaat) tarpeita ja tekee tulkin tilaamisesta ja välittämisestä tehokasta.