Kuvien käyttö ja kuvankäsittely pienen yrityksen markkinoinnissa
Tuovinen, Suvi (2018)
Tuovinen, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805178601
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Lahden ammattikorkeakoulun Naiset, yrittäjyys ja teknologia –hankkeen kanssa. Hankkeen tarkoituksena oli lisätä naisten halukkuutta hakeutua ICT-aloille sekä vahvistaa yrittäjävalmiuksia ja kasvuhakuisuutta ICT-teknologioita hyödyntämällä.
Kuvat ovat tärkeä elementti yrityksen markkinoinnissa ja iso osa yrityksen viestintää sosiaalisessa mediassa. Valokuvaamisen ja kuvankäsittelyn perusteiden hallitseminen on tärkeää, jotta pienikin yritys voi tuottaa laadukasta materiaalia asiakkaiden nähtäville.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua pienten yritysten kuvien käyttöön ja käsittelytarpeisiin, kartoittaa puutteita ja tarjota niihin mahdollisia ratkaisuja. Samalla tutustuttiin tulevaisuuden mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin. Kuvankäsittelytarpeita kartoitettiin Lahden ammattikorkeakoulun Naiset, yrittäjyys ja teknologia –hankkeen aikana tehdyllä kuvankäsittelytyöpajojen ennakkokyselyllä, jonka perusteella koottiin toiminnallisessa osuudessa käytettävä materiaali.
Toiminnallisessa osuudessa ohjattiin kaksi kuvankäsittelyn työpajaa pienten yritysten edustajille. Työpajoissa pyrittiin antamaan kuvankäsittelytyöpajaan osallistuville yrittäjille paremmat valmiudet kuvankäsittelyyn ja kuvien hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Toisen työpajan jälkeen lähetetyn palautekyselyn perusteella arvioitiin työpajojen onnistumista.
Tuloksista voitiin päätellä, ettei pienissä yrityksissä tarvita kovinkaan laajaa kuvankäsittelytaidon hallitsemista. Usein riittää, että kuvasta osataan siistiä pienet virheet ja säätää esimerkiksi värit.
Kuvat ovat tärkeä elementti yrityksen markkinoinnissa ja iso osa yrityksen viestintää sosiaalisessa mediassa. Valokuvaamisen ja kuvankäsittelyn perusteiden hallitseminen on tärkeää, jotta pienikin yritys voi tuottaa laadukasta materiaalia asiakkaiden nähtäville.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua pienten yritysten kuvien käyttöön ja käsittelytarpeisiin, kartoittaa puutteita ja tarjota niihin mahdollisia ratkaisuja. Samalla tutustuttiin tulevaisuuden mukanaan tuomiin mahdollisuuksiin. Kuvankäsittelytarpeita kartoitettiin Lahden ammattikorkeakoulun Naiset, yrittäjyys ja teknologia –hankkeen aikana tehdyllä kuvankäsittelytyöpajojen ennakkokyselyllä, jonka perusteella koottiin toiminnallisessa osuudessa käytettävä materiaali.
Toiminnallisessa osuudessa ohjattiin kaksi kuvankäsittelyn työpajaa pienten yritysten edustajille. Työpajoissa pyrittiin antamaan kuvankäsittelytyöpajaan osallistuville yrittäjille paremmat valmiudet kuvankäsittelyyn ja kuvien hyödyntämiseen tulevaisuudessa. Toisen työpajan jälkeen lähetetyn palautekyselyn perusteella arvioitiin työpajojen onnistumista.
Tuloksista voitiin päätellä, ettei pienissä yrityksissä tarvita kovinkaan laajaa kuvankäsittelytaidon hallitsemista. Usein riittää, että kuvasta osataan siistiä pienet virheet ja säätää esimerkiksi värit.