Tiehallinnon toimintatavat alueellisen yksityistietoimituksen yhteydessä yksityistieliittymien vähentämiseksi
Sajama, Anssi (2010)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005159358
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on tehty Tiehallinnolle, joka on Liikenne- ja viestintäministeriön alainen virasto. Tutkielman tavoitteena oli määrittää Tiehallinnon alueellisia yksityistiejärjestelyjä koskevat toimintatavat, joiden avulla yksityistieliittymiä saadaan vähennettyä maanteiltä. Tiehallinnon toimintatavat maanteiden yksityistieliittymien poistamisessa ovat olleet pääsääntöisesti tiesuunnitelma ja kiinteistövaikutusten arviointi. Tässä työssä pyrittiin selvittämään miten yhdistää nämä työkalut Maanmittauslaitoksen tekemään alueelliseen yksityistiejärjestelyyn.
Tutkielman pääasiallisena tausta-aineistona olivat maantielaki (MTL) sekä laki yksityisistä teistä (YTL). Tiehallinto on tehnyt runsaasti julkaisuja ja ohjeistuksia erilaisista toimenpiteistä, esimerkiksi tiesuunnittelusta ja näitä julkaisuja hyödynnettiin tässä tutkielmassa. Vaasan tiepiirissä on tehty kokeiluja koskien yksityistieliittymien poistamista alueellisen yksityistiejärjestelyn yhteydessä, ja tätä kokemusta on käytetty tässä työssä hyväksi. Työssä on myös avattu ja selitetty eri toimenpiteet ja suunnitteluvaiheet.
Tuloksena on malli, jossa päällekkäisiä tehtäviä ei ole. Kun kaikki tahot ovat perillä aikataulusta, toimintasuunnitelmasta ja siitä millä tavoin ovat osallisia hankkeessa, pitäisi olla mahdollista säästää aikaa ja välttää turhia tehtäviä. Työn lopputuloksesta voidaan todeta, että yhteistyö on avainsana, niin virastojen kesken kuin hankkeiden asianomaisten.
Tutkielman pääasiallisena tausta-aineistona olivat maantielaki (MTL) sekä laki yksityisistä teistä (YTL). Tiehallinto on tehnyt runsaasti julkaisuja ja ohjeistuksia erilaisista toimenpiteistä, esimerkiksi tiesuunnittelusta ja näitä julkaisuja hyödynnettiin tässä tutkielmassa. Vaasan tiepiirissä on tehty kokeiluja koskien yksityistieliittymien poistamista alueellisen yksityistiejärjestelyn yhteydessä, ja tätä kokemusta on käytetty tässä työssä hyväksi. Työssä on myös avattu ja selitetty eri toimenpiteet ja suunnitteluvaiheet.
Tuloksena on malli, jossa päällekkäisiä tehtäviä ei ole. Kun kaikki tahot ovat perillä aikataulusta, toimintasuunnitelmasta ja siitä millä tavoin ovat osallisia hankkeessa, pitäisi olla mahdollista säästää aikaa ja välttää turhia tehtäviä. Työn lopputuloksesta voidaan todeta, että yhteistyö on avainsana, niin virastojen kesken kuin hankkeiden asianomaisten.