Mät- och reglersystem för effektmätning av motorer
Lindholm, Mikael (2018)
Lindholm, Mikael
Högskolan på Åland
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805168379
Tiivistelmä
Examensarbetet handlar om att göra en empirisk studie för att utveckla och bygga ett mät- och reglersystem för vridmoment- och effektmätning av motor. Mätningen görs enligt motbromsnings- och hävstångsprincipen. Syftet är att göra ett enkelt system som lätt kan anpassas för olika bromsar. Huvudkomponenterna i systemet är mikrokontroller, pekskärm och givare. De viktigaste egenskaperna för systemet är att det ska vara enkelt och smidigt att använda, att mätpålitlighet och repetitivitet skall vara tillfredsställande samt att det skall gå att bygga förmånligt.
Systemet testades på en friktionsbromsbänk och det visade sig fungera enligt önskemål. Enheten visar de värden som är intressanta för användaren och reglerar bromsen. Även funktionen för att kunna logga data fungerade. Det som inom denna tidsram inte blev utvärderat var regleringen för bromsning av varvtalet över ett större varvtalsområde för att visuellt kunna visa vridmoment- och effektkurva.
Utmaningarna i projektet var att få stabila mätvärden och kommunikationen mellan komponenterna att fungera. The subject of this thesis was to make a empirical study about creating a measuring and control system for measuring engine torque and power. Measurements are done by the breaking and lever principle. The aim was to make a system that is simple and easy to use and can be adapted to different braking systems. The main components of the system are a microcontroller, a touch screen and sensors. Desired properties for the system are ease of use, good measuring accuracy, repetitiveness and not too expensive to build.
The system was tested on a friction engine brake.
The system displayed the relevant information for the user and controlled the brake.
The challenges in this project were to get stable measuring data and communication between the microcontroller and the touch screen.
Systemet testades på en friktionsbromsbänk och det visade sig fungera enligt önskemål. Enheten visar de värden som är intressanta för användaren och reglerar bromsen. Även funktionen för att kunna logga data fungerade. Det som inom denna tidsram inte blev utvärderat var regleringen för bromsning av varvtalet över ett större varvtalsområde för att visuellt kunna visa vridmoment- och effektkurva.
Utmaningarna i projektet var att få stabila mätvärden och kommunikationen mellan komponenterna att fungera.
The system was tested on a friction engine brake.
The system displayed the relevant information for the user and controlled the brake.
The challenges in this project were to get stable measuring data and communication between the microcontroller and the touch screen.