Paikkaustyöt päällysteiden paikkausurakassa : Kimppa 2017-2018
Sulin, Tommi (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148079
Tiivistelmä
Kiristyneen talouden ja tienpitoon ohjattavan rahamäärän vähenemisen myötä teiden päällysteet alkavat olla paikoitellen todella huonossa kunnossa. Päällystepaikkauksia joudutaan tekemään entistä enemmän etenkin alemmilla tieverkoilla, koska rahaa uudelleen päällystämiseen ei ole ja vähät rahat priorisoidaan ylemmille tieverkoille. Työssä perehdytään tiestön nykytilaan, ja siihen minkä takia tiestöt eivät kestä niin pitkään kuin olisi tarpeen. Päällysteiden kunnon ja paikkauksien osalta haettiin näkökulmia haastatteluiden avulla ELY -keskuksen ja kunnan näkökulmasta.
Työssä käsitellään paikkaustöitä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen alueelle tehdyn päällysteiden paikkausurakassa KIMPPA 2017-2018. KIMPPA -urakka on kumppanuus toimintaan perustuva urakka, jossa tilaaja ja urakoitsija pyrkivät tiiviissä yhteistyössä innovoimaan ja parantamaan toimintamallia päällystepaikkauksien tekemisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri päällystepaikkauksien kestoa aktiivisen seurannan avulla. Päällystepaikkauksia tehtiin liikennemääriltään, nopeusrajoituksiltaan, sekä päällystetyypiltään erilaisille teille. Seurannan avulla saatiin selville talven aikana päällystepaikkauksiin syntyviä vaurioita, sekä tuloksia millaisilla paikkauksilla vaurioita tulee oikea-aikaisesti korjata.
Työssä käsitellään paikkaustöitä Pirkanmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen alueelle tehdyn päällysteiden paikkausurakassa KIMPPA 2017-2018. KIMPPA -urakka on kumppanuus toimintaan perustuva urakka, jossa tilaaja ja urakoitsija pyrkivät tiiviissä yhteistyössä innovoimaan ja parantamaan toimintamallia päällystepaikkauksien tekemisessä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää eri päällystepaikkauksien kestoa aktiivisen seurannan avulla. Päällystepaikkauksia tehtiin liikennemääriltään, nopeusrajoituksiltaan, sekä päällystetyypiltään erilaisille teille. Seurannan avulla saatiin selville talven aikana päällystepaikkauksiin syntyviä vaurioita, sekä tuloksia millaisilla paikkauksilla vaurioita tulee oikea-aikaisesti korjata.