Nuorten tunnetaidot ja niiden kehittäminen
Routo, Teresa (2018)
Routo, Teresa
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148024
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148024
Tiivistelmä
Ihmisten jokapäiväiset toiminnat, sekä ajattelutavat pohjautuvat tunnetaitoihin (Peltonen & Kullberg 2015). Tunnetaitojen avulla ihminen havaitsee, sekä tiedostaa omia tunteitaan. On myös tärkeää tunnistaa muiden ihmisten tunteita, jotta sosiaaliset kanssakäymiset onnistuisivat mahdollisimman hyvin. (Suomen mielenterveysseura 2018.)
Nuorena tunnetaidot kehittyvät yhdessä muun fyysisen ja psyykkisen kehityksen kanssa. Kotona ja koulussa opitut tunnetaitojen perustat antavat nuorelle suunnan tulevaisuuden kanssakäymisiin. Tunnetaitoja voidaan myös opettaa, sekä harjoitella. Koulussa tunnetaitoja on opittu opetuksen rinnalla, mutta vuonna 2016 ne lisättiin opetussuunnitelmaan selkeämmin.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena oli lisätä tietoa tunnetaidoista, sekä niiden kehittymisestä nuorilla.
Tuloksista selvisi, että nuoret omaavat tunnetaitoja hyvin erilaisin tavoin. Paremmat tunnetaidot omaavilla nuorilla todettiin olevan myös paremmat mahdollisuudet koulutuksen, sekä hyvien ihmissuhteiden kannalta. Nuorten tunnetaidot pohjautuivat paljolti siihen, mitä kasvuympäristössä oli aikaisemmin opittu. Kasvattajilla oli tärkeä rooli tunnetaitojen perustan luomisessa. Tunnetaitojen kehittämisen pilareina pidettiin tunteiden tunnistamista, säätelyä, kannattelua, sekä käsittelyä.
Tunnetaidoilla on tärkeä merkitys ihmisten elämässä. Nuorilla kehitys on vielä kesken, joten hyvien tunnetaitojen oppiminen on erittäin tärkeää tulevaisuuden kannalta. Vaikka tunnetaidot ovatkin lisätty opetussuunnitelmaan, tulisi niihin paneutua nuorten kanssa vieläkin syvemmin. Luemmehan jatkuvasti lehdistä nuorten kasvavasta masennuksesta, sekä muista nuoruuden tuomista haasteista (Tiihonen 2017).
Nuorena tunnetaidot kehittyvät yhdessä muun fyysisen ja psyykkisen kehityksen kanssa. Kotona ja koulussa opitut tunnetaitojen perustat antavat nuorelle suunnan tulevaisuuden kanssakäymisiin. Tunnetaitoja voidaan myös opettaa, sekä harjoitella. Koulussa tunnetaitoja on opittu opetuksen rinnalla, mutta vuonna 2016 ne lisättiin opetussuunnitelmaan selkeämmin.
Opinnäytetyö suoritettiin kirjallisuuskatsauksena ja sen tarkoituksena oli lisätä tietoa tunnetaidoista, sekä niiden kehittymisestä nuorilla.
Tuloksista selvisi, että nuoret omaavat tunnetaitoja hyvin erilaisin tavoin. Paremmat tunnetaidot omaavilla nuorilla todettiin olevan myös paremmat mahdollisuudet koulutuksen, sekä hyvien ihmissuhteiden kannalta. Nuorten tunnetaidot pohjautuivat paljolti siihen, mitä kasvuympäristössä oli aikaisemmin opittu. Kasvattajilla oli tärkeä rooli tunnetaitojen perustan luomisessa. Tunnetaitojen kehittämisen pilareina pidettiin tunteiden tunnistamista, säätelyä, kannattelua, sekä käsittelyä.
Tunnetaidoilla on tärkeä merkitys ihmisten elämässä. Nuorilla kehitys on vielä kesken, joten hyvien tunnetaitojen oppiminen on erittäin tärkeää tulevaisuuden kannalta. Vaikka tunnetaidot ovatkin lisätty opetussuunnitelmaan, tulisi niihin paneutua nuorten kanssa vieläkin syvemmin. Luemmehan jatkuvasti lehdistä nuorten kasvavasta masennuksesta, sekä muista nuoruuden tuomista haasteista (Tiihonen 2017).