Sisäisen viestinnän kehittäminen : tukemaan esimistyötä
Kunnas, Outi (2018)
Kunnas, Outi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805148027
Tiivistelmä
Kehittämistyön aiheena oli sisäisen viestinnän kehittäminen esimiestyön tueksi. Kehittämistyön kohdeorganisaatio oli julkinen organisaatio, joka tuottaa ateria-. puhtaus ja kiinteistönhoitopalveluita Porin kaupungille. Kehittämistyön kohderyhmä oli kohdeorganisaation ateria- ja puhtauspalvelun tulosyksikön esimiestaso. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda kohderyhmän työyhteisöön sisäisen viestinnän huoneentaulu ja kehittää kohderyhmän käytössä olevia viestintäkanavia.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta käsittäen aiheita viestintäosaamisesta, esimiestyötä tukevasta viestinnästä, vuorovaikutteisesta viestinnästä, oikeaksi koetusta tiedosta ja toimivista viestintäkanavista. Kehittämistyön teoriaosuudessa käsiteltiin teoreettisen viitekehyksen osa-alueita ja erityishuomiota kiinnitettiin esimiestyötä tukevaan viestintään. Sisäinen viestintä rajattiin käsittämään esimiestyötä tukevaan viestintään, koska kaikki kohderyhmään kuuluvat työntekijät olivat esimiesasemassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Kysely järjestettiin kohderyhmän esimiehille ja osa esimiehistä haastateltiin. Tutkimuksen tekijä kuului itse kohderyhmän henkilöstöön. Tiedonkeruumenetelmien avulla tutkittiin kohderyhmän sisäisen viestinnän nykytilaa ja tulosten avulla selvitettiin kohderyhmän sisäisen viestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimiva ja tehokas sisäinen viestintä vaatii järjestelmällistä ja ajantasaista, keskustelevaa ja avointa viestintää. Työilmapiirin pitää olla luottamuksellinen ja työtä tulee saada tehdä omana itsenään. Viestintäkanavien käytön pitää olla helppoa ja kaikkien sitoutua niiden käyttöön. Tutkimustulosten perusteella kohderyhmälle tehtiin viestinnän huoneentaulu ja kohderyhmän viestintäkanavia kehitettiin. Näillä muutoksilla saatiin kohderyhmän sisäinen viestintä tukemaan esimiestyötä.
Teoreettinen viitekehys muodostui kirjallisuudesta käsittäen aiheita viestintäosaamisesta, esimiestyötä tukevasta viestinnästä, vuorovaikutteisesta viestinnästä, oikeaksi koetusta tiedosta ja toimivista viestintäkanavista. Kehittämistyön teoriaosuudessa käsiteltiin teoreettisen viitekehyksen osa-alueita ja erityishuomiota kiinnitettiin esimiestyötä tukevaan viestintään. Sisäinen viestintä rajattiin käsittämään esimiestyötä tukevaan viestintään, koska kaikki kohderyhmään kuuluvat työntekijät olivat esimiesasemassa.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja lähestymistavaksi valittiin tapaustutkimus. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä, teemahaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Kysely järjestettiin kohderyhmän esimiehille ja osa esimiehistä haastateltiin. Tutkimuksen tekijä kuului itse kohderyhmän henkilöstöön. Tiedonkeruumenetelmien avulla tutkittiin kohderyhmän sisäisen viestinnän nykytilaa ja tulosten avulla selvitettiin kohderyhmän sisäisen viestinnän tärkeimmät kehittämiskohteet.
Tutkimuksen tulosten mukaan toimiva ja tehokas sisäinen viestintä vaatii järjestelmällistä ja ajantasaista, keskustelevaa ja avointa viestintää. Työilmapiirin pitää olla luottamuksellinen ja työtä tulee saada tehdä omana itsenään. Viestintäkanavien käytön pitää olla helppoa ja kaikkien sitoutua niiden käyttöön. Tutkimustulosten perusteella kohderyhmälle tehtiin viestinnän huoneentaulu ja kohderyhmän viestintäkanavia kehitettiin. Näillä muutoksilla saatiin kohderyhmän sisäinen viestintä tukemaan esimiestyötä.