Sisältöstrategia Auringonsalolle
Vuorilahti, Janina (2018)
Vuorilahti, Janina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805147966
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona hyvinvointipalveluita ja työtilaa vuokraavalle yritykselle nimeltään Auringonsalo. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella sisältöstrategia, jonka avulla luodaan pohja ja suuntaviivat sisältömarkkinoinnille. Se yhdistää yrityksen liiketoimintastrategian ja asiakaslähtöisen markkinoinnin. Sisältöstrategia ottaa kantaa, siihen miten Auringonsalo toimii verkossa, millaisia kohderyhmiä se haluaa tavoittaa sisällöillään ja miten se toteuttaa läsnäoloa verkossa. Lisäksi määritellään sopivat teemat ja kanavat sekä helpotetaan sisällöntuotannon prosesseja. Työ on rajattu koskemaan verkossa tapahtuvaa markkinointia.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Se koostuu tietoperustasta, toiminallisesta osuudesta eli produktista ja produktin dokumentoinnista. Työn tietoperustassa perehdytään digitalisaation tuomiin muutoksiin, sisältömarkkinointiin ja sisältöstrategiaan. Työn alussa tarkastellaan, miten digitalisaatio on muuttanut markkinointia, kuluttajien ostoprosesseja ja sisältömarkkinointia. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käydään läpi sisältöstrategiaa sekä sen suunnittelua ja rakentamista.
Toiminallinen osuus tässä opinnäytetyössä on sisältöstrategia. Toiminallisessa osuudessa tutkitaan yrityksen toimintaa ja liiketoimintastrategiaa sekä tehdään valintoja koskien yrityksen toimintaa verkossa. Valinnat perustuvat tietoperustaan. Strategiatyön vaiheet jaettiin kolmeen osaan, joita ovat kartoitus, asiakasymmärryksen luominen ja sisältösuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi selkeä ja helposti luettava sisältöstrategia, joka on tehty yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Strategiatyön tuloksena löydettiin Auringonsalolle oikeat kohderyhmät ja kanavat. Lisäksi määriteltiin toimintaan sopivat teemat ja virtaviivaistettiin sisällöntuotannon prosesseja. Produktia tullaan käyttämään Auringonsalon sisältömarkkinoinnin suunnittelun apuvälineenä. Sisältöstrategian avulla pystytään perehdyttämään uudet yhteistyökumppanit ja vuokralaiset helposti toimeksiantajan maailmaan. Produktin visuaalinen ilme on suunniteltu ja toteutettu vastaamaan Auringonsalon skandinaavisen selkeää, raikasta ja luonnonläheistä brändiä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui vuoden 2017 kesäkuussa, mutta työn tekeminen aloitettiin saman vuoden syyskuussa. Produktiosuuden laatiminen sijoittui vuoden 2018 keväälle.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Se koostuu tietoperustasta, toiminallisesta osuudesta eli produktista ja produktin dokumentoinnista. Työn tietoperustassa perehdytään digitalisaation tuomiin muutoksiin, sisältömarkkinointiin ja sisältöstrategiaan. Työn alussa tarkastellaan, miten digitalisaatio on muuttanut markkinointia, kuluttajien ostoprosesseja ja sisältömarkkinointia. Tämän jälkeen teoriaosuudessa käydään läpi sisältöstrategiaa sekä sen suunnittelua ja rakentamista.
Toiminallinen osuus tässä opinnäytetyössä on sisältöstrategia. Toiminallisessa osuudessa tutkitaan yrityksen toimintaa ja liiketoimintastrategiaa sekä tehdään valintoja koskien yrityksen toimintaa verkossa. Valinnat perustuvat tietoperustaan. Strategiatyön vaiheet jaettiin kolmeen osaan, joita ovat kartoitus, asiakasymmärryksen luominen ja sisältösuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi selkeä ja helposti luettava sisältöstrategia, joka on tehty yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Strategiatyön tuloksena löydettiin Auringonsalolle oikeat kohderyhmät ja kanavat. Lisäksi määriteltiin toimintaan sopivat teemat ja virtaviivaistettiin sisällöntuotannon prosesseja. Produktia tullaan käyttämään Auringonsalon sisältömarkkinoinnin suunnittelun apuvälineenä. Sisältöstrategian avulla pystytään perehdyttämään uudet yhteistyökumppanit ja vuokralaiset helposti toimeksiantajan maailmaan. Produktin visuaalinen ilme on suunniteltu ja toteutettu vastaamaan Auringonsalon skandinaavisen selkeää, raikasta ja luonnonläheistä brändiä.
Opinnäytetyön aihe valikoitui vuoden 2017 kesäkuussa, mutta työn tekeminen aloitettiin saman vuoden syyskuussa. Produktiosuuden laatiminen sijoittui vuoden 2018 keväälle.