Del-tuote Oy:n graafinen ohje
Heinonen, Janne (2010)
Heinonen, Janne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169369
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005169369
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on suunnitella Del-tuote Oy:lle graafinen ohje, joka selkeyttää yrityksen visuaalista kokonaisilmettä ja tukee parhaalla mahdollisella tavalla sen tuotteiden markkinointia. Yrityksellä ei tähän mennessä ole ollut minkäänlaista vastaavaa ohjetta, mikä on osaltaan johtanut sen markkinointiviestintään liittyvän materiaalin selkeään epäyhtenäisyyteen.
Työ aloitettiin tekemällä kilpailija-analyysi suurimpien kotelotuotteita valmistavien suomalaisyritysten markkinointiin liittyvästä graafisesta aineistosta. Analyysin perusteella alan yritykset pyrkivät vakuuttamaan kohderyhmänsä tuotteidensa laadusta tarjoamalla markkinointiviestinnässään erittäin tarkkaa tekstimuodossa olevaa teknistä tietoa tuotteistaan. Samalla yritysten kuvamateriaalissa havaittiin joitakin ominaisuuksia, joiden perusteella voitiin päätellä, että ne eivät pidä kuvin esitettävää tietoa kaikilta osin kovin tärkeänä osana omaa viestintäänsä. Yritysten yleisen visuaalisen olemuksen arvioitiin analyysin perusteella vastaavan sitä, mitä teollisuusyrityksiltä perinteisesti odotetaankin. Kilpailija-analyysin lisäksi analysoitiin myös Del-tuotteen omaa markkinointimateriaalia, mikä auttoi hahmottamaan yrityksen graafiselta ohjeelta vaadittavia ominaisuuksia ja sen omassa viestinnässä olevia ongelmia. Keskeisimpien ongelmien havaittiin liittyvän yrityksen kuvamateriaalin epäyhtenäisyyteen.
Työn tuloksena syntyi Del-tuote Oy:n tarpeisiin suunniteltu graafinen ohje, jossa erilaisilla kuviin liittyvillä määrityksillä on suhteellisen suuri painoarvo.Näillä määrityksillä Del-tuotteen markkinointimateriaali saadaan selkeästi erottumaan muiden yritysten materiaalista ja samalla sen omaan informaatiografiikkaan saadaan yhtenäisyyttä ja ryhdikkyyttä. Ohjeeseen kuuluu edellä mainitun lisäksi myös typografiaan, värimaailmaan liittyviä määritelmiä. Yritykselle suunniteltiin samalla myös uusi liikemerkki ja logo lähinnä sen vuoksi, että vanha liikemerkki oli suunniteltu vääristä lähtökohdista. Uudessa merkissä on pyritty löytämään selkeä hahmo, joka kuvaisi yrityksen monipuolista osaamista ja hyvää sopeutumiskykyä.
Työ aloitettiin tekemällä kilpailija-analyysi suurimpien kotelotuotteita valmistavien suomalaisyritysten markkinointiin liittyvästä graafisesta aineistosta. Analyysin perusteella alan yritykset pyrkivät vakuuttamaan kohderyhmänsä tuotteidensa laadusta tarjoamalla markkinointiviestinnässään erittäin tarkkaa tekstimuodossa olevaa teknistä tietoa tuotteistaan. Samalla yritysten kuvamateriaalissa havaittiin joitakin ominaisuuksia, joiden perusteella voitiin päätellä, että ne eivät pidä kuvin esitettävää tietoa kaikilta osin kovin tärkeänä osana omaa viestintäänsä. Yritysten yleisen visuaalisen olemuksen arvioitiin analyysin perusteella vastaavan sitä, mitä teollisuusyrityksiltä perinteisesti odotetaankin. Kilpailija-analyysin lisäksi analysoitiin myös Del-tuotteen omaa markkinointimateriaalia, mikä auttoi hahmottamaan yrityksen graafiselta ohjeelta vaadittavia ominaisuuksia ja sen omassa viestinnässä olevia ongelmia. Keskeisimpien ongelmien havaittiin liittyvän yrityksen kuvamateriaalin epäyhtenäisyyteen.
Työn tuloksena syntyi Del-tuote Oy:n tarpeisiin suunniteltu graafinen ohje, jossa erilaisilla kuviin liittyvillä määrityksillä on suhteellisen suuri painoarvo.Näillä määrityksillä Del-tuotteen markkinointimateriaali saadaan selkeästi erottumaan muiden yritysten materiaalista ja samalla sen omaan informaatiografiikkaan saadaan yhtenäisyyttä ja ryhdikkyyttä. Ohjeeseen kuuluu edellä mainitun lisäksi myös typografiaan, värimaailmaan liittyviä määritelmiä. Yritykselle suunniteltiin samalla myös uusi liikemerkki ja logo lähinnä sen vuoksi, että vanha liikemerkki oli suunniteltu vääristä lähtökohdista. Uudessa merkissä on pyritty löytämään selkeä hahmo, joka kuvaisi yrityksen monipuolista osaamista ja hyvää sopeutumiskykyä.