Brändi työtilassa : Sisustussuunnitelma Climber Finland Oy:lle
Ollikainen, Heidi (2018)
Ollikainen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097321
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee brändiä ja työhyvinvointia tukevan toimiston sisustussuunnittelua. Suunnittelukohteena on konsulttitoimisto Climber Finland Oy:n 150 m2:n toimitilat Helsingin keskustassa Yrjönkadulla. Yhteistyökumppanina asiantuntijan roolissa toimii Workspace Oy.
Tavoitteena oli perehtyä työympäristösuunnitteluun brändin näkökulmasta sekä syventää ja osoittaa omaa ammatillista osaamistani. Tässä laadullisessa opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmäistä strategiaa, triangulaatiota, joka yhdistelee eri menetelmiä, kuten havainnointia, haastatteluja ja dokumentteja, laajemman ymmärryksen muodostamisessa.
Opinnäytetyöprosessini muodostui kolmesta vaiheesta. Suunnittelun tueksi perehdyttiin ensi opinnäytetyön viitekehyksen mukaisiin käsitteisiin sekä aihetta käsittelevään alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Toisessa vaiheessa kerättiin aineisto haastattelemalla yhteistyökumppaneideni asiantuntijoita ja havainnoimalla referenssikohteita, joissa kussakin yrityksen brändi rakentui
eri tavoin. Kolmas vaihe muodostuu Climber Finland Oy:lle tehtävästä sisustussuunnitelmasta.
Suunnittelutyöni tavoitteena oli muodostaa käsitys Climber Oy:n brändistä ja suunnitella brändiä vahvistavat, viihtyisät ja työntekoa tukevat toimitilat. Sisustussuunnitelma muodostuu lähtötietojen kartoituksesta, ideoinnista, palavereista asiakasyrityksen kanssa, valaistus-, materiaali- ja kalustesuunnitelmasta, sekä erilaisista työpiirustuksista ja -kuvista.
Tavoitteena oli perehtyä työympäristösuunnitteluun brändin näkökulmasta sekä syventää ja osoittaa omaa ammatillista osaamistani. Tässä laadullisessa opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmäistä strategiaa, triangulaatiota, joka yhdistelee eri menetelmiä, kuten havainnointia, haastatteluja ja dokumentteja, laajemman ymmärryksen muodostamisessa.
Opinnäytetyöprosessini muodostui kolmesta vaiheesta. Suunnittelun tueksi perehdyttiin ensi opinnäytetyön viitekehyksen mukaisiin käsitteisiin sekä aihetta käsittelevään alan kirjallisuuteen ja julkaisuihin. Toisessa vaiheessa kerättiin aineisto haastattelemalla yhteistyökumppaneideni asiantuntijoita ja havainnoimalla referenssikohteita, joissa kussakin yrityksen brändi rakentui
eri tavoin. Kolmas vaihe muodostuu Climber Finland Oy:lle tehtävästä sisustussuunnitelmasta.
Suunnittelutyöni tavoitteena oli muodostaa käsitys Climber Oy:n brändistä ja suunnitella brändiä vahvistavat, viihtyisät ja työntekoa tukevat toimitilat. Sisustussuunnitelma muodostuu lähtötietojen kartoituksesta, ideoinnista, palavereista asiakasyrityksen kanssa, valaistus-, materiaali- ja kalustesuunnitelmasta, sekä erilaisista työpiirustuksista ja -kuvista.