Tietomallipohjainen työkalu käyttäjälähtöisten suunnitelmamuutosten hallintaan
Ollitervo, Jarno (2018)
Ollitervo, Jarno
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107514
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107514
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin viivästyneiden ja puutteellisten suunnitelmalähtötietojen ongelmakenttää kauppakeskushankkeissa. Kauppakeskuksen vuokrattavat liike- ja ravintolatilat räätälöidään käyttäjien konseptien mukaiseksi. Vuokrattavan tilan viivästyneet suunnitelmalähtötiedot aiheuttavat tuotannolle häiriöitä ja viiveitä. Tutkimuksessa esitettiin tietomallipohjaista työkalua tutkimusongelman kehittämiseen. Tavoitteena oli selvittää, voidaanko käyttäjän suunnitelmaratkaisujen paremmalla havainnoinnilla jouduttaa lähtötietojen saamista ja nopeuttaa käyttäjämuutosprosessin läpimenoaikaa.
Tutkimuksessa havainnoitiin nykyistä käyttäjämuutosprosessia osallistumalla käyttäjäsuunnittelupalavereihin ja perehtymällä yrityksen ohjeisiin kauppakeskusten liiketilasuunnittelusta. Lähtötietojen ongelmakenttää tutkittiin kirjallisuustutkimuksella ja haastattelemalla kauppakeskushankkeissa työskennelleitä toimihenkilöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin käyttäjäryhmä, jolle lähtötietojen viivästyminen ja puutteellisuus on ollut ominaista. Työssä tutkittiin, voiko tietomallipohjainen työkalu jouduttaa suunnitelmalähtötietojen saamista kyseiseltä käyttäjäryhmältä.
Tärkeä havainto tietomallipohjaista työkalua määritettäessä oli tarve muuttaa tietomalliin mallinnettuja objekteja käyttäjäsuunnittelupalaverissa. Tietomallin luonnostelumahdollisuus auttaisi havainnollistamaan ratkaisuehdotusta suunnitelmalle ja jouduttaisi vaikeaksi osoittautuneiden käyttäjien päätöksentekoa liiketilasuunnittelussa.
Työssä selvitettiin, voidaanko luonnosmallityökalu ottaa osaksi käyttäjämuutospalavereita. Tutkimus osoitti, että luonnosmallia ei voida tarjota erillisenä suunnittelupalveluna, jossa NCC Suomi Oy suunnittelisi luonnosmallilla liiketilan alusta loppuun. Luonnosmallia voidaan käyttää suunnitteluratkaisujen havainnollistavana apuvälineenä jouduttaen lähtötietojen saamista käyttäjältä, joka ei muuten pysty lähtötietoja tuottamaan. Luonnosmalli ei toimi rakentamisen lopullisena suunnitelmana. Liiketilan suunnitelmien lähtötiedot siirretään layoutille, joka toimii lähtötietona arkkitehdin suunnitelmille.
Tutkimuksessa havainnoitiin nykyistä käyttäjämuutosprosessia osallistumalla käyttäjäsuunnittelupalavereihin ja perehtymällä yrityksen ohjeisiin kauppakeskusten liiketilasuunnittelusta. Lähtötietojen ongelmakenttää tutkittiin kirjallisuustutkimuksella ja haastattelemalla kauppakeskushankkeissa työskennelleitä toimihenkilöitä. Tutkimuksessa tunnistettiin käyttäjäryhmä, jolle lähtötietojen viivästyminen ja puutteellisuus on ollut ominaista. Työssä tutkittiin, voiko tietomallipohjainen työkalu jouduttaa suunnitelmalähtötietojen saamista kyseiseltä käyttäjäryhmältä.
Tärkeä havainto tietomallipohjaista työkalua määritettäessä oli tarve muuttaa tietomalliin mallinnettuja objekteja käyttäjäsuunnittelupalaverissa. Tietomallin luonnostelumahdollisuus auttaisi havainnollistamaan ratkaisuehdotusta suunnitelmalle ja jouduttaisi vaikeaksi osoittautuneiden käyttäjien päätöksentekoa liiketilasuunnittelussa.
Työssä selvitettiin, voidaanko luonnosmallityökalu ottaa osaksi käyttäjämuutospalavereita. Tutkimus osoitti, että luonnosmallia ei voida tarjota erillisenä suunnittelupalveluna, jossa NCC Suomi Oy suunnittelisi luonnosmallilla liiketilan alusta loppuun. Luonnosmallia voidaan käyttää suunnitteluratkaisujen havainnollistavana apuvälineenä jouduttaen lähtötietojen saamista käyttäjältä, joka ei muuten pysty lähtötietoja tuottamaan. Luonnosmalli ei toimi rakentamisen lopullisena suunnitelmana. Liiketilan suunnitelmien lähtötiedot siirretään layoutille, joka toimii lähtötietona arkkitehdin suunnitelmille.