Customer Care Centerin toiminnan kartoitus ja edelleen kehittäminen
Hirvonen, Kim (2018)
Hirvonen, Kim
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097411
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli keskittyä neljään eri kehityskohteeseen, joiden avulla pyrittiin kasvattamaan Toyota Tsusho Nordicin Customer Care Centerin (keskitetyn huollonajanvarauskeskuksen) tehokkuutta sekä nostamaan sen tarjoaman asiakaspalvelun laatua.
Työssä toteutettiin kaksi kyselyä, joista toinen oli yrityksen asiakkaille suunnattu tyytyväisyyskysely huollon ajanvarauspalveluiden toiminnasta. Kyselyn tarkoituksena oli mitata asiakastyytyväisyyttä ja kerätä mahdollisia kehitysehdotuksia palveluiden parantamiseksi. Toinen kysely suunnattiin yrityksen huoltoneuvojille koskien keväällä 2017 perustetun Customer Care Centerin toimintaa osana yritystä. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä yrityksen omien työntekijöiden mielipiteitä keskuksen toiminnasta ja kehitysehdotuksia, joiden avulla huoltoneuvojien ja keskuksen yhteistyötä voitaisiin parantaa.
Työhön kuului myös osallistuminen Customer Care Centerin tulospalkkiojärjestelmän suunnitteluun. Järjestelmän tarkoituksena oli motivoida keskuksen työntekijöitä käsittelemään aiempaa enemmän asiakasyhteydenottoja ja tätä kautta kasvattaa keskuksen tehokkuutta.
Lisäksi työssä osallistuttiin renkaiden kausisäilytyspalveluita käyttävien asiakkaiden palvelun parantamiseen kevään 2018 rengassesongin aikana. Tarkoituksena oli tarjota kyseiselle asiakasryhmälle renkaanvaihtoaikoja mahdollisimman lyhyellä jonotusajalla ottamalla heihin yhteyttä ennakoivasti hieman ennen sesongin alkua.
Molemmat toteutetut kyselyt keräsivät arvokasta tietoa ja kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä yritys voi kehittää tarjoamiaan palveluita. Tulospalkkiojärjestelmä saatiin suunniteltua käyttövalmiiksi, vaikka sen vaikutusta Customer Care Centerin tehokkuuteen ei vielä tämän työn aikana ehditty todistamaan. Ennakoiva yhteydenotto renkaiden kausisäilytyspalveluita käyttäviin asiakkaisiin toimi toivotulla tavalla, ja suurin osa näistä asiakkaista sai varattua ajan renkaanvaihtoon lyhyellä jonotusajalla.
Työssä toteutettiin kaksi kyselyä, joista toinen oli yrityksen asiakkaille suunnattu tyytyväisyyskysely huollon ajanvarauspalveluiden toiminnasta. Kyselyn tarkoituksena oli mitata asiakastyytyväisyyttä ja kerätä mahdollisia kehitysehdotuksia palveluiden parantamiseksi. Toinen kysely suunnattiin yrityksen huoltoneuvojille koskien keväällä 2017 perustetun Customer Care Centerin toimintaa osana yritystä. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä yrityksen omien työntekijöiden mielipiteitä keskuksen toiminnasta ja kehitysehdotuksia, joiden avulla huoltoneuvojien ja keskuksen yhteistyötä voitaisiin parantaa.
Työhön kuului myös osallistuminen Customer Care Centerin tulospalkkiojärjestelmän suunnitteluun. Järjestelmän tarkoituksena oli motivoida keskuksen työntekijöitä käsittelemään aiempaa enemmän asiakasyhteydenottoja ja tätä kautta kasvattaa keskuksen tehokkuutta.
Lisäksi työssä osallistuttiin renkaiden kausisäilytyspalveluita käyttävien asiakkaiden palvelun parantamiseen kevään 2018 rengassesongin aikana. Tarkoituksena oli tarjota kyseiselle asiakasryhmälle renkaanvaihtoaikoja mahdollisimman lyhyellä jonotusajalla ottamalla heihin yhteyttä ennakoivasti hieman ennen sesongin alkua.
Molemmat toteutetut kyselyt keräsivät arvokasta tietoa ja kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä yritys voi kehittää tarjoamiaan palveluita. Tulospalkkiojärjestelmä saatiin suunniteltua käyttövalmiiksi, vaikka sen vaikutusta Customer Care Centerin tehokkuuteen ei vielä tämän työn aikana ehditty todistamaan. Ennakoiva yhteydenotto renkaiden kausisäilytyspalveluita käyttäviin asiakkaisiin toimi toivotulla tavalla, ja suurin osa näistä asiakkaista sai varattua ajan renkaanvaihtoon lyhyellä jonotusajalla.