Oulun Eteläisen korkeakoulukeskuksen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalveluiden tuotteistamis- ja markkinointitarpeet
Eskola, Leena (2010)
Eskola, Leena
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179550
Tiivistelmä
Koulutusorganisaatioilla on laajaa ja monipuolista tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista (TKI), jota pitäisi pystyä tarjoamaan yrityksille nykyistä helpommin ja joustavammin. Oulun Eteläisen alueella haluttiin selvittää, miten alueen koulutusorganisaatioiden ja yritysten yhteistyötä voitaisiin tehostaa.
Oulun Eteläisen korkeakoulukeskus (OEK) on Oulun Eteläisen alueen korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten yhteistyöverkosto. Sen toimintaa koordinoi Oulun Eteläisen instituutti (OEI), joka on Oulun yliopiston alueyksikkö. OEI:n tehtävänä on organisoida yliopistollista koulutusta, tutkimusta ja kehittämistoimintaa Oulun Eteläisen alueella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisu kysymykseen: Millä tavoin OEK:n TKI-palvelut tulisi tuotteistaa, organisoida ja markkinoida, jotta ne palvelisivat paremmin alueen yrityksiä. Työssä esitellään Oulun Eteläisen alue, sen alueellinen innovaatioympäristö ja alueen kehittämisstrategiat, sekä avataan TKI-palveluihin, tuotteistamiseen ja verkostoitumiseen liittyvät käsitteet. Päätavoitteen selvittämiseksi haettiin vastauksia kysymyksiin: 1) Mitä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalveluita OEK:n toimijat tarjoavat? 2) Mitä toivomuksia OEK:n toimijoilla on yhteisen palvelutarjonnan muodostamisessa? 3) Mitä ovat alueen yrittäjien TKI-palveluiden tarpeet? Tulevien toimenpiteiden ideoinnissa selvitettiin myös muiden korkeakoulujen ja korkeakoulukeskusten palveluiden markkinointitapoja ja tarkasteltiin niiden soveltuvuutta Oulun Eteläisen alueelle.
Työn empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kysely OEK:n organisaatioille ja alueen yrityksille. OEK:n organisaatioiden kyselyyn saatiin vastauksia 21 ja yritysten kyselyyn 162. Keskeisimpiä tuloksia oli, että yritykset kokivat koulutusorganisaatioiden TKI-palvelut tärkeiksi ja palveluita käyttäneet yritykset olivat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Vahvasti esiin tuli kuitenkin myös OEK:n TKI-palveluiden näkymättömyys, yli puolet yritysten vastaajista ei tuntenut palvelutarjontaa ennestään lainkaan, eivätkä siksi olleet myöskään käyttäneet niitä. Avointen kysymysten vastauksista näkyi, että TKI-palveluiden tuotteistamista ja yhteistä palvelutarjontaa pidettiin tärkeinä.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin ehdotuksia OEK:n palveluiden tuotteistamiseksi ja yhteiseksi toimintamalliksi. Tuotteistamiseen suositellaan käytettäväksi apuna mm. valtakunnallisen Innovaatioverkoston tuotteistamispilottia vuonna 2010 ja yhteisten sähköisten verkkosivujen suunnittelussa esim. Turun tai Tampereen korkeakoulujen verkkosivuilla käytettyä rakennetta. Yhteisen toimintamallin luominen edellyttää OEK:n johtoryhmän päätöstä ja mukana olevien organisaatioiden sitoutumista asiaan.
Oulun Eteläisen korkeakoulukeskus (OEK) on Oulun Eteläisen alueen korkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten yhteistyöverkosto. Sen toimintaa koordinoi Oulun Eteläisen instituutti (OEI), joka on Oulun yliopiston alueyksikkö. OEI:n tehtävänä on organisoida yliopistollista koulutusta, tutkimusta ja kehittämistoimintaa Oulun Eteläisen alueella.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisu kysymykseen: Millä tavoin OEK:n TKI-palvelut tulisi tuotteistaa, organisoida ja markkinoida, jotta ne palvelisivat paremmin alueen yrityksiä. Työssä esitellään Oulun Eteläisen alue, sen alueellinen innovaatioympäristö ja alueen kehittämisstrategiat, sekä avataan TKI-palveluihin, tuotteistamiseen ja verkostoitumiseen liittyvät käsitteet. Päätavoitteen selvittämiseksi haettiin vastauksia kysymyksiin: 1) Mitä tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiopalveluita OEK:n toimijat tarjoavat? 2) Mitä toivomuksia OEK:n toimijoilla on yhteisen palvelutarjonnan muodostamisessa? 3) Mitä ovat alueen yrittäjien TKI-palveluiden tarpeet? Tulevien toimenpiteiden ideoinnissa selvitettiin myös muiden korkeakoulujen ja korkeakoulukeskusten palveluiden markkinointitapoja ja tarkasteltiin niiden soveltuvuutta Oulun Eteläisen alueelle.
Työn empiirinen osuus toteutettiin tekemällä kysely OEK:n organisaatioille ja alueen yrityksille. OEK:n organisaatioiden kyselyyn saatiin vastauksia 21 ja yritysten kyselyyn 162. Keskeisimpiä tuloksia oli, että yritykset kokivat koulutusorganisaatioiden TKI-palvelut tärkeiksi ja palveluita käyttäneet yritykset olivat tyytyväisiä saamiinsa palveluihin. Vahvasti esiin tuli kuitenkin myös OEK:n TKI-palveluiden näkymättömyys, yli puolet yritysten vastaajista ei tuntenut palvelutarjontaa ennestään lainkaan, eivätkä siksi olleet myöskään käyttäneet niitä. Avointen kysymysten vastauksista näkyi, että TKI-palveluiden tuotteistamista ja yhteistä palvelutarjontaa pidettiin tärkeinä.
Opinnäytetyön tuloksena tehtiin ehdotuksia OEK:n palveluiden tuotteistamiseksi ja yhteiseksi toimintamalliksi. Tuotteistamiseen suositellaan käytettäväksi apuna mm. valtakunnallisen Innovaatioverkoston tuotteistamispilottia vuonna 2010 ja yhteisten sähköisten verkkosivujen suunnittelussa esim. Turun tai Tampereen korkeakoulujen verkkosivuilla käytettyä rakennetta. Yhteisen toimintamallin luominen edellyttää OEK:n johtoryhmän päätöstä ja mukana olevien organisaatioiden sitoutumista asiaan.