Diginatiivinapero : Opas varhaiskasvatusikäisten lasten mediakasvatuksesta
Palokangas, Tuuli; Mähönen, Outi (2018)
Palokangas, Tuuli
Mähönen, Outi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016009
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on muodoltaan produkti. Opinnäytetyön tuote on mediakasvatusopas Satumetsän Päiväkodin varhaiskasvattajille ja varhaiskasvattajille yleisesti. Tarkastelemme opinnäytetyössämme, minkälaista mediakasvatus on ja miten sitä tulisi hyödyntää varhaiskasvatuksessa. Käsittelemme myös median hyötyjä ja haittoja lapsen kehitykselle. Kerromme lyhyesti, kuinka uusi varhaiskasvatussuunnitelma kehottaa käyttämään mediakasvatusta varhaiskasvatuksessa.
Teoreettinen viitekehyksemme alkoi hahmottua, kun aiheemme kohdentui käsittelemään varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa mediakasvatusta. Opinnäytetyömme teoriaosuus perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sekä niihin pohjautuvaan kirjallisuuteen. Mediakasvatusopas on kiteytys opinnäytetyömme teoriaosuudesta.
Opasta suunniteltaessa kysyimme, mitä Satumetsän päiväkodin varhaiskasvattajat toivoisivat oppaan sisältävän. He toivoivat erityisesti ikärajoituksia, tekijänoikeuksia ja sovelluksia käsitteleviä aiheita. Oppaan on tarkoitus toimia apuvälineenä, josta löytää nopeasti tiivistettyä tietoa aiheesta, joka ohjaa lukijan hakemaan tarvittaessa luotettavaa lisätietoa opinnäyteyön teoriaosuudesta ja lähteistä. Opinnäytetyössä on palautetta käsittelevä luku, jossa kuvataan varhaiskasvattajien antama palaute oppaasta, sen käyttökelpoisuudesta, ulkoasusta ja rakenteesta.
Teoreettinen viitekehyksemme alkoi hahmottua, kun aiheemme kohdentui käsittelemään varhaiskasvatuksessa tapahtuvaa mediakasvatusta. Opinnäytetyömme teoriaosuus perustuu aiheesta aiemmin tehtyihin tutkimuksiin, sekä niihin pohjautuvaan kirjallisuuteen. Mediakasvatusopas on kiteytys opinnäytetyömme teoriaosuudesta.
Opasta suunniteltaessa kysyimme, mitä Satumetsän päiväkodin varhaiskasvattajat toivoisivat oppaan sisältävän. He toivoivat erityisesti ikärajoituksia, tekijänoikeuksia ja sovelluksia käsitteleviä aiheita. Oppaan on tarkoitus toimia apuvälineenä, josta löytää nopeasti tiivistettyä tietoa aiheesta, joka ohjaa lukijan hakemaan tarvittaessa luotettavaa lisätietoa opinnäyteyön teoriaosuudesta ja lähteistä. Opinnäytetyössä on palautetta käsittelevä luku, jossa kuvataan varhaiskasvattajien antama palaute oppaasta, sen käyttökelpoisuudesta, ulkoasusta ja rakenteesta.