Internationalization of Micro- and Small Enterprises in South Ostrobothnia
Kiuru, Anniina (2018)
Kiuru, Anniina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117613
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etelä-Pohjanmaan Matkailu Seinäjoella. Tavoitteena oli selvittää haasteita ja tekijöitä, jotka estävät tai vaikeuttavat majoitus- ja ohjelmapalveluiden tarjoajien kansainvälistymistä. Työn alkuosassa esitellään teoriapohjaa Suomen ja Etelä-Pohjanmaan kansainvälistymisestä, matkailuyrittäjyydestä, käsitteistä ja tukea antavista yrityksistä.
Loppuosassa esitellään empiirinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina kahdelletoista eteläpohjalaiselle majoitus- ja ohjelmapalveluyrittäjälle. Teemahaastattelun avulla haastateltavilta saatiin henkilökohtaisia mielipiteitä ja ajatuksia kansainvälistymisestä.
Haastatteluista selvisi, että Etelä-Pohjanmaalla on mielenkiintoa ja halua kansainvälistyä. Haasteita ja esteitä ovat muun muassa yhteistyön vähäisyys muiden yritysten ja alueiden kanssa, omaan kielitaitoon liittyvä epäröinti sekä palveluiden järkevän paketoinnin puuttuminen. Lisäksi lukuisia muita tekijöitä mainittiin, ja yksi nouseva teema oli yrittäjien luottamus nuorempaan yrittäjäsukupolveen. Kansainvälistymisessä vanhemmat ja pitkään alalla olleet yrittäjät uskovat ja luottavat nuorempien matkailijayrittäjien innostukseen ja ammattitaitoon. Siten osa yrittäjistä ei koe kansainvälistymistoimia enää omassa yrityksessään niin ajankohtaisiksi.
Loppuosassa esitellään empiirinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluina kahdelletoista eteläpohjalaiselle majoitus- ja ohjelmapalveluyrittäjälle. Teemahaastattelun avulla haastateltavilta saatiin henkilökohtaisia mielipiteitä ja ajatuksia kansainvälistymisestä.
Haastatteluista selvisi, että Etelä-Pohjanmaalla on mielenkiintoa ja halua kansainvälistyä. Haasteita ja esteitä ovat muun muassa yhteistyön vähäisyys muiden yritysten ja alueiden kanssa, omaan kielitaitoon liittyvä epäröinti sekä palveluiden järkevän paketoinnin puuttuminen. Lisäksi lukuisia muita tekijöitä mainittiin, ja yksi nouseva teema oli yrittäjien luottamus nuorempaan yrittäjäsukupolveen. Kansainvälistymisessä vanhemmat ja pitkään alalla olleet yrittäjät uskovat ja luottavat nuorempien matkailijayrittäjien innostukseen ja ammattitaitoon. Siten osa yrittäjistä ei koe kansainvälistymistoimia enää omassa yrityksessään niin ajankohtaisiksi.