"Aina osa mun elämää" : Lapsilähtöinen omaohjaajuuden kehittäminen
Hulkari, Karoliina; Andersson, Liinu (2018)
Hulkari, Karoliina
Andersson, Liinu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087131
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia lasten kokemuksia omaohjaajuudesta eräässä eteläsuomalaisessa lastensuojeluyksikössä. Tavoitteena oli tuoda ilmi lasten kokemuksia lastensuojeluyksikköön toiminnan kehittämistä varten. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi myös jo aikuisikään ehtineiden entisten lastensuojeluasiakkaiden kokemuksia omaohjaajuudesta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa vastaavissa lastensuojeluyksiköissä, kun halutaan kehittää toimintaa asiakaslähtöisemmäksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelulaista, lastensuojelutyön menetelmistä, sekä omaohjaajuuden määrittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta alaikäistä lastensuojeluyksikössä asuvaa lasta, sekä neljää entistä lastensuojeluasiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Keskeisiksi tuloksiksi nousi lapsen ja omaohjaajaan kanssa koettu yhteinen aika, sekä avustaminen elämän hallinnassa ja koulun käynnissä. Lapsen ei ole helppoa tulla huostaanotetuksi ja sijoitetuksi, joten omaohjaajan turvallinen läsnäolo on äärimmäisen tärkeää lapsen kehityksen kannalta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu lastensuojelulaista, lastensuojelutyön menetelmistä, sekä omaohjaajuuden määrittämisestä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena haastattelemalla kuutta alaikäistä lastensuojeluyksikössä asuvaa lasta, sekä neljää entistä lastensuojeluasiakasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Keskeisiksi tuloksiksi nousi lapsen ja omaohjaajaan kanssa koettu yhteinen aika, sekä avustaminen elämän hallinnassa ja koulun käynnissä. Lapsen ei ole helppoa tulla huostaanotetuksi ja sijoitetuksi, joten omaohjaajan turvallinen läsnäolo on äärimmäisen tärkeää lapsen kehityksen kannalta.