Talotekniikan opetus ammatillisen koulutuksen reformin tavoitteiden mukaisesti
Nikula, Teppo (2018)
Nikula, Teppo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esittää mahdollisia ratkaisuja talotekniikan koulutuksen tarpeisiin Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian koulutuslaitokselle. Työn lähtökohtana on opetushallituksen Reformi2018:ssa asetetut tavoitteet opetuksen järjestämiseksi tulevan reformin puitteissa ja kyseisten lähtökohtien täyttämiseksi tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseksi. Opinnäytetyössä esitellään koulutuksen järjestämisen lähtökohtia sekä oppimisen teoriaa.
Ehdotus koulutuksen järjestämisestä kiteytyy kirjoittajan näkemykseen yhdistetystä teoria-, käytäntöpaketista. Näihin lähtökohtiin perustuen olen laatinut ehdotuksen talotekniikan koulutuksen järjestämisestä. Ehdotuksen ideana on yhdistää teoriaopintojen sekä käytännön harjoitteet toisiinsa sidotuiksi pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden seuranta, niin oppimisen, kuin opintojen etenemisen kannalta helpottuu, sekä mahdollistaa opintojen suorittaminen ammatillisen koulutuksen reformissa mainittujen tavoitteiden, henkilökohtaistetun sekä osaamisperusteisen opiskelun mukaisesti.
Merkittävän muutoksen kohtaaminen toimintaympäristössä vaikuttaa oppilaiden lisäksi henkilökunnan ja esimiesten toimintaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös muutosvastarintaa, sen syntymistä sekä vaikutuskeinoja muutosvastarinnan vähentämiseksi. Opinnäytetyön ehdotuksessa esitetään uuden opettamisen järjestämisen lisäksi keinoja siihen, kuinka muutosvastarintaan voidaan vaikuttaa, sekä kuinka voidaan helpottaa uusien toimintamallien ja uudistusten hyväksyntää henkilökunnan keskuudessa.
Ehdotus koulutuksen järjestämisestä kiteytyy kirjoittajan näkemykseen yhdistetystä teoria-, käytäntöpaketista. Näihin lähtökohtiin perustuen olen laatinut ehdotuksen talotekniikan koulutuksen järjestämisestä. Ehdotuksen ideana on yhdistää teoriaopintojen sekä käytännön harjoitteet toisiinsa sidotuiksi pieniksi kokonaisuuksiksi, joiden seuranta, niin oppimisen, kuin opintojen etenemisen kannalta helpottuu, sekä mahdollistaa opintojen suorittaminen ammatillisen koulutuksen reformissa mainittujen tavoitteiden, henkilökohtaistetun sekä osaamisperusteisen opiskelun mukaisesti.
Merkittävän muutoksen kohtaaminen toimintaympäristössä vaikuttaa oppilaiden lisäksi henkilökunnan ja esimiesten toimintaan. Opinnäytetyössä käsitellään myös muutosvastarintaa, sen syntymistä sekä vaikutuskeinoja muutosvastarinnan vähentämiseksi. Opinnäytetyön ehdotuksessa esitetään uuden opettamisen järjestämisen lisäksi keinoja siihen, kuinka muutosvastarintaan voidaan vaikuttaa, sekä kuinka voidaan helpottaa uusien toimintamallien ja uudistusten hyväksyntää henkilökunnan keskuudessa.