Yhdessä eteenpäin : Yleisesite oppilaalle ja heidän vanhemmilleen yksilöllisestä ja yhteisöllisestä opiskeluhuollosta
Sorvari, Anne (2018)
Sorvari, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305935
Tiivistelmä
Sorvari, Anne. Yhdessä eteenpäin – Esite oppilaille ja heidän vanhemmilleen yksilöllisestä ja yhteisöllisestä opiskeluhuollosta. Kevät 2018, 48 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, terveydenhoitaja (AMK).
Oppilaan hyvinvointi koostuu henkilökohtaisesta hyvinvoinnin tunteesta, kunnollisista elinoloista, sosioemotionaalisista suhteista sekä psyykkisestä ja fyysisestä terveydestä. Hyvinvointi on kokonaisvaltaista elämänhallinnan tunnetta. Opiskelukyky voidaan määritellä koostuvan voimavaroista, opiskelutaidoista, opiskeluympäristöstä ja opetustoiminnasta. Opiskelukyky on oppilaan työkykyä. Oppilaan hyvinvointia ja opiskelukykyä tuetaan opiskeluhuollon avulla. Opiskeluhuollon tavoitteena on luoda turvallinen ja terveellinen opiskeluympäristö ja edistää oppilaitoksen yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja viihtyisyyttä. Opiskeluhuolto kuuluu kaikille koulun työntekijöille.
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli nuorille, heidän vanhemmilleen ja koulun henkilöstölle suunnatun yleisesitteen laatiminen yksilöllisen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon toiminnasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työkalu opiskeluhuoltotyöhön. Esitteen avulla lisätään tietoisuutta opiskeluhuollon laaja-alaisesta toiminnasta ja palveluiden tunnettavuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tuotiin esiin opiskeluhuollon taustaa, keskeiset käsitteet sekä ne keskeiset lait, jotka ohjaavat opiskeluhuollon työtä ja toimintaa. Projektiosuudessa käytiin läpi esitteentekoprosessia sekä perusteluja esitteen tärkeydelle.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän tarpeita vastaavana projektina ja työelämäyhteistyönä. Yhteistyökouluna oli Oulunkylän yhteiskoulu.
Oppimistavoitteena oli projektityöskentelyn oppiminen ja selkeän esitteen tekeminen. Esitteen tekemisen näen yhteisöllisenä terveysviestintänä ja terveyden edistämisenä.
Asiasanat: esitteet, nuoret, oppilas- ja opiskeluhuoltolaki, opiskelukyky, prosessit, yhteisöllisyys
Oppilaan hyvinvointi koostuu henkilökohtaisesta hyvinvoinnin tunteesta, kunnollisista elinoloista, sosioemotionaalisista suhteista sekä psyykkisestä ja fyysisestä terveydestä. Hyvinvointi on kokonaisvaltaista elämänhallinnan tunnetta. Opiskelukyky voidaan määritellä koostuvan voimavaroista, opiskelutaidoista, opiskeluympäristöstä ja opetustoiminnasta. Opiskelukyky on oppilaan työkykyä. Oppilaan hyvinvointia ja opiskelukykyä tuetaan opiskeluhuollon avulla. Opiskeluhuollon tavoitteena on luoda turvallinen ja terveellinen opiskeluympäristö ja edistää oppilaitoksen yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja viihtyisyyttä. Opiskeluhuolto kuuluu kaikille koulun työntekijöille.
Tämän kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli nuorille, heidän vanhemmilleen ja koulun henkilöstölle suunnatun yleisesitteen laatiminen yksilöllisen ja yhteisöllisen opiskeluhuollon toiminnasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada työkalu opiskeluhuoltotyöhön. Esitteen avulla lisätään tietoisuutta opiskeluhuollon laaja-alaisesta toiminnasta ja palveluiden tunnettavuutta. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tuotiin esiin opiskeluhuollon taustaa, keskeiset käsitteet sekä ne keskeiset lait, jotka ohjaavat opiskeluhuollon työtä ja toimintaa. Projektiosuudessa käytiin läpi esitteentekoprosessia sekä perusteluja esitteen tärkeydelle.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämän tarpeita vastaavana projektina ja työelämäyhteistyönä. Yhteistyökouluna oli Oulunkylän yhteiskoulu.
Oppimistavoitteena oli projektityöskentelyn oppiminen ja selkeän esitteen tekeminen. Esitteen tekemisen näen yhteisöllisenä terveysviestintänä ja terveyden edistämisenä.
Asiasanat: esitteet, nuoret, oppilas- ja opiskeluhuoltolaki, opiskelukyky, prosessit, yhteisöllisyys