OSALLISENA VAI ULKOPUOLISENA? : Tarinateatteri tukena kaksisuuntaisessa kotoutumisessa
Köykkä, Heta-Riikka (2018)
Köykkä, Heta-Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305892
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Köykkä, Heta-Riikka. Osallisena vai ulkopuolisena? Tarinateatteri tukena kaksisuuntaisessa kotoutumisessa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2018, 43 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, joka tehtiin yhteistyössä Familia-yhdistyksen kanssa, jonka kävijöistä muodostui yleisö esitykselle. Tutkimuskysymys oli kuinka tarinateatteri menetelmänä lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kaksisuuntaisen kotoutumisen tukena. Samalla kerättiin tarinoista materiaali tapahtumakuvaukselle. Tarinateatteri on yksi soveltavan teatterin intuitiivinen työmuoto, jossa esiintyjät toimivat peilinä katsojien todellisille kokemuksille ja ajatuksille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli kaksisuuntainen kotoutuminen, joka on Familia-yhdistyksen yksi tärkeimmistä tavoitteista toiminnalleen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tarinateatterin historiaa ja kuinka se menetelmänä toteutui niin yleisölle kuin tutkimuksellisena välineenä sekä paneuduttiin kulttuurien kaksisuuntaiseen kotoutumiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin videoinnilla ja valokuvilla sekä omiin havainnointiin perustuvilla muistiinpanoilla. Osallistujia oli yhteensä 20, joista 6 oli alle kouluikäisiä lapsia. Lopullinen tutkimuksen aineisto saatiin äänitallenteesta, joka litteroitiin. Sen jälkeen tehtiin tapahtumakuvaus käyttäen litterointia ja muistiinpanoja yhdessä lopullisen kuvauksen toteutuksessa.
Tutkimuksen johtopäätökseksi tuli, että tarinateatteri luo osallistujilleen tunnelman, joka vahvistaa katsojan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä ja näin tukee kaksisuuntaista kotoutumista. Tätä tutkimustulosta tukee myös aiempi tutkimus, josta löydettiin yhteneväisyyksiä, vaikka kohdeyleisö oli erilainen.
Asiasanat: kaksisuuntainen kotoutuminen, tarinateatteri, osallisuus, yhteisöllisyys, dialogi
Köykkä, Heta-Riikka. Osallisena vai ulkopuolisena? Tarinateatteri tukena kaksisuuntaisessa kotoutumisessa. Diak Etelä, Helsinki, kevät 2018, 43 s., 4 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK), lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen tutkimus, joka tehtiin yhteistyössä Familia-yhdistyksen kanssa, jonka kävijöistä muodostui yleisö esitykselle. Tutkimuskysymys oli kuinka tarinateatteri menetelmänä lisää osallisuutta ja yhteisöllisyyttä kaksisuuntaisen kotoutumisen tukena. Samalla kerättiin tarinoista materiaali tapahtumakuvaukselle. Tarinateatteri on yksi soveltavan teatterin intuitiivinen työmuoto, jossa esiintyjät toimivat peilinä katsojien todellisille kokemuksille ja ajatuksille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys oli kaksisuuntainen kotoutuminen, joka on Familia-yhdistyksen yksi tärkeimmistä tavoitteista toiminnalleen. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tarinateatterin historiaa ja kuinka se menetelmänä toteutui niin yleisölle kuin tutkimuksellisena välineenä sekä paneuduttiin kulttuurien kaksisuuntaiseen kotoutumiseen.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin videoinnilla ja valokuvilla sekä omiin havainnointiin perustuvilla muistiinpanoilla. Osallistujia oli yhteensä 20, joista 6 oli alle kouluikäisiä lapsia. Lopullinen tutkimuksen aineisto saatiin äänitallenteesta, joka litteroitiin. Sen jälkeen tehtiin tapahtumakuvaus käyttäen litterointia ja muistiinpanoja yhdessä lopullisen kuvauksen toteutuksessa.
Tutkimuksen johtopäätökseksi tuli, että tarinateatteri luo osallistujilleen tunnelman, joka vahvistaa katsojan osallisuutta ja yhteisöllisyyttä ja näin tukee kaksisuuntaista kotoutumista. Tätä tutkimustulosta tukee myös aiempi tutkimus, josta löydettiin yhteneväisyyksiä, vaikka kohdeyleisö oli erilainen.
Asiasanat: kaksisuuntainen kotoutuminen, tarinateatteri, osallisuus, yhteisöllisyys, dialogi