Muotibrändin hinnoittelun tarkastelu ja tavoitehintojen asettaminen : Case: Juslin Maunula
Juvakka, Meeri (2018)
Juvakka, Meeri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087072
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua hinnoittelun taustalla vaikuttaviin tekijöihin muotibrändin näkökulmasta. Tavoitteena oli hankkia yhteistyöyritykselle hyödyllistä tietoa aihealueesta, sekä tarjota keinoja tuotteiden ja malliston hinnoittelun suunnitteluun sekä tavoitehintoihin pääsemiseen. Toimeksiantajayritys Juslin Maunula on monialainen kansainvälisille markkinoille sijoittuva suunnittelufirma, joka keskittyy pääasiassa naisten vaatteisiin ja asusteisiin.
Työn teoriaosuudessa pyritään luomaan kokonaisvaltainen katsaus muotibrändin hinnoitteluun ja esitellään sen kaksi tärkeintä menetelmää: markkinalähtöisen ja kustannuslähtöisen hinnoittelun menetelmät. Lisäksi tarkastellaan tuotteen hinnan muodostumista kulurakenteen kautta sekä arvo- ja laatukäsitteitä hinnoittelun taustalla. Aineisto on kerätty kirjallisista lähteistä, internet-lähteistä, haastatteluilla ja benchmarkkauksen eli vertailuanalyysin avulla.
Työn toiminnallinen osuus käsittää tavoitehintojen tarkastuksen benchmarkkauksen avulla, sekä yhteistyöyritykselle luovutetun tuotteen kulurakenne- ja tavoitekustannustaulukon. Etukäteen määritellyt työn tuloksena tarkastetut tavoitehinnat vastasivat markkinahintoja. Kulurakenne- ja tavoitehintataulukon avulla voidaan tarkastella, kuinka asetetut tavoitehinnat voidaan konkreettisesti saavuttaa.
Työn tuloksia ja siihen kerättyä tietoa voidaan hyödyntää tuotteiden ja vaatemalliston hinnoitteluprosessissa, sekä tavoitehintoihin pääsemisessä. Toimeksiantajayrityksen lisäksi siitä voi hyötyä myös muut muotibrändin hinnoittelusta ja tavoitehintoihin pääsemisen keinoista kiinnostuneet.
Työn teoriaosuudessa pyritään luomaan kokonaisvaltainen katsaus muotibrändin hinnoitteluun ja esitellään sen kaksi tärkeintä menetelmää: markkinalähtöisen ja kustannuslähtöisen hinnoittelun menetelmät. Lisäksi tarkastellaan tuotteen hinnan muodostumista kulurakenteen kautta sekä arvo- ja laatukäsitteitä hinnoittelun taustalla. Aineisto on kerätty kirjallisista lähteistä, internet-lähteistä, haastatteluilla ja benchmarkkauksen eli vertailuanalyysin avulla.
Työn toiminnallinen osuus käsittää tavoitehintojen tarkastuksen benchmarkkauksen avulla, sekä yhteistyöyritykselle luovutetun tuotteen kulurakenne- ja tavoitekustannustaulukon. Etukäteen määritellyt työn tuloksena tarkastetut tavoitehinnat vastasivat markkinahintoja. Kulurakenne- ja tavoitehintataulukon avulla voidaan tarkastella, kuinka asetetut tavoitehinnat voidaan konkreettisesti saavuttaa.
Työn tuloksia ja siihen kerättyä tietoa voidaan hyödyntää tuotteiden ja vaatemalliston hinnoitteluprosessissa, sekä tavoitehintoihin pääsemisessä. Toimeksiantajayrityksen lisäksi siitä voi hyötyä myös muut muotibrändin hinnoittelusta ja tavoitehintoihin pääsemisen keinoista kiinnostuneet.