Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisten kokemuksia psyykkisestä hyvinvoinnistaan
Järvinen, Anne; Luopajärvi, Jaana (2010)
Järvinen, Anne
Luopajärvi, Jaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179603
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Järvinen, Anne ja Luopajärvi, Jaana. Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisten kokemuksia psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Oulu, kevät 2010, 47s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Pohjoinen, Oulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Kouluikäisten psyykkisen hyvinvoinnin kartoittamisella on tärkeä merkitys lasten – ja nuorten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisten kokemuksia psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Tavoitteena oli antaa tietoa Kaakkurin alueen julkiselle ja kolmannelle sektorille kuudesluokkalaisten psyykkisen terveyden edistämiseksi.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisilta. Kyselyyn vastasi 27 kuudesluokkalaista (N=76) ja vastausprosentti oli 36. Aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmin SPSS- ohjelmalla. Tulokset kuvataan frekvenssi ja prosenttijakaumina taulukoissa sekä tekstinä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kaikki vastanneet kokivat mielialansa vähintään melko valoisaksi ja hyväksi. Lähes kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä elämäänsä ja itseensä. Kaikki vastaajat suhtautuivat tulevaisuuteen toiveikkaasti. Suurimmalla osalla vastaajista esiintyi kuitenkin päänsärkyä ja vatsakipuja. Suurin osa vastaajista nukkui 9–10 tuntia arkiöisin, mutta kokivat itseänsä vähintään silloin tällöin väsyneeksi. Suurin osa vastaajista ei tuntenut itseään yksinäiseksi. Lähes kaikki ilmoittivat, ettei heitä ole kiusattu koulussa ja eivätkä ole osallistuneet kiusaamisen koulussa.
Kaikilla vastaajilla oli ystäviä ja lähes kaikki vastasivat saavansa helposti ystäviä. Lähes kaikilla vastaajista koulunkäynti meni hyvin. Suurimmalla osalla vastaajista oli harrastuksia. Lähes kaikki vastaajat ilmoittivat, ettei heillä ole huolia. Vastaajat pystyivät keskustelemaan huolistaan vanhempiensa kanssa. Vastaajille tärkeät aikuiset olivat tavoitettavissa. Vastaajista suurin osa piti tärkeimpänä sitä, että aikuiset hyväksyvät hänet sellaisena kuin on. Toiseksi ja kolmanneksi tärkeänä vastaajat pitävät sitä, että aikuiset ovat kiinnostuneita hänen asioistaan.
Opinnäytetyö antaa tietoa Kaakkurin kuudesluokkalaisten psyykkisestä hyvinvoinnista. Alhaisesta vastausprosentista johtuen opinnäytetyön tuloksia ei voi kuitenkaan yleistää. Voidaan kuitenkin todeta, että näinkin pienessä aineistossa, kouluikäisillä esiintyy psyykkistä hyvinvointia uhkaavia tekijöitä kuten päänsärkyä, vatsakipuja, väsymystä, yksinäisyyttä ja kiusaamista. Suojaavina tekijöinä ovat ystävät, koulumenestys ja harrastukset sekä aikuisten tavoitettavuus ja keskustelu heidän kanssaan.
Asiasanat: psyykkinen hyvinvointi, kouluikäiset, terveyden edistäminen, hoitotyö,kvantitatiivinen tutkimus
Järvinen, Anne ja Luopajärvi, Jaana. Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisten kokemuksia psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Oulu, kevät 2010, 47s., 6 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, DIAK Pohjoinen, Oulu. Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Kouluikäisten psyykkisen hyvinvoinnin kartoittamisella on tärkeä merkitys lasten – ja nuorten mielenterveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisten kokemuksia psyykkisestä hyvinvoinnistaan. Tavoitteena oli antaa tietoa Kaakkurin alueen julkiselle ja kolmannelle sektorille kuudesluokkalaisten psyykkisen terveyden edistämiseksi.
Opinnäytetyö on kvantitatiivinen tutkimus. Aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella Kaakkurin alakoulun kuudesluokkalaisilta. Kyselyyn vastasi 27 kuudesluokkalaista (N=76) ja vastausprosentti oli 36. Aineisto analysoitiin tilastollisen menetelmin SPSS- ohjelmalla. Tulokset kuvataan frekvenssi ja prosenttijakaumina taulukoissa sekä tekstinä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan kaikki vastanneet kokivat mielialansa vähintään melko valoisaksi ja hyväksi. Lähes kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä elämäänsä ja itseensä. Kaikki vastaajat suhtautuivat tulevaisuuteen toiveikkaasti. Suurimmalla osalla vastaajista esiintyi kuitenkin päänsärkyä ja vatsakipuja. Suurin osa vastaajista nukkui 9–10 tuntia arkiöisin, mutta kokivat itseänsä vähintään silloin tällöin väsyneeksi. Suurin osa vastaajista ei tuntenut itseään yksinäiseksi. Lähes kaikki ilmoittivat, ettei heitä ole kiusattu koulussa ja eivätkä ole osallistuneet kiusaamisen koulussa.
Kaikilla vastaajilla oli ystäviä ja lähes kaikki vastasivat saavansa helposti ystäviä. Lähes kaikilla vastaajista koulunkäynti meni hyvin. Suurimmalla osalla vastaajista oli harrastuksia. Lähes kaikki vastaajat ilmoittivat, ettei heillä ole huolia. Vastaajat pystyivät keskustelemaan huolistaan vanhempiensa kanssa. Vastaajille tärkeät aikuiset olivat tavoitettavissa. Vastaajista suurin osa piti tärkeimpänä sitä, että aikuiset hyväksyvät hänet sellaisena kuin on. Toiseksi ja kolmanneksi tärkeänä vastaajat pitävät sitä, että aikuiset ovat kiinnostuneita hänen asioistaan.
Opinnäytetyö antaa tietoa Kaakkurin kuudesluokkalaisten psyykkisestä hyvinvoinnista. Alhaisesta vastausprosentista johtuen opinnäytetyön tuloksia ei voi kuitenkaan yleistää. Voidaan kuitenkin todeta, että näinkin pienessä aineistossa, kouluikäisillä esiintyy psyykkistä hyvinvointia uhkaavia tekijöitä kuten päänsärkyä, vatsakipuja, väsymystä, yksinäisyyttä ja kiusaamista. Suojaavina tekijöinä ovat ystävät, koulumenestys ja harrastukset sekä aikuisten tavoitettavuus ja keskustelu heidän kanssaan.
Asiasanat: psyykkinen hyvinvointi, kouluikäiset, terveyden edistäminen, hoitotyö,kvantitatiivinen tutkimus