Matkapuhelinverkkojen hallintakeskuksen työvaiheiden ja prosessien kehittäminen
Nick, Janne (2018)
Nick, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097248
Tiivistelmä
Insinöörityössä kehitettiin matkapuhelinverkkojen hallintakeskuksille uusia toimintatapoja ja prosesseja. Työssä keskityttiin uusien tukiasemien käyttöönoton työtapojen tehostamiseen ja uusien työkalujen kehittämiseen.
Hallintakeskukset ovat perinteisesti toimineet operaattorin oman hallinnan alaisena, mutta viime vuosina operaattorit ovat alkaneet ulkoistaa hallintakeskustoimintojaan aliurakoitsijoille, ja tämä on luonut kilpailutilanteen eri urakoitsijoiden välille. Tällöin työn tehokkuudesta on tullut tärkeä asia palvelun hinnalla kilpailtaessa.
Insinöörityössä kehitettiin muun muassa käyttöönoton ajanvarausprosessia ottamalla käyttöön sähköinen Google-kalenteri. Lisäksi kehitettiin Excel-tiedosto, joka toteutettiin kaavoilla ja luo nopeasti konekieliset komennot 2G-tukiaseman signalointilinkkien luontia varten. Työssä kehitettiin myös Excel-makro, joka luo 4G-tukiaseman komissiointitiedoston.
Uusilla työtavoilla ja erityisesti tässä työssä kehitetyillä työkaluilla hallintakeskuksen tehokkuus kasvoi huomattavasti. Esimerkiksi 4G-tukiaseman komissiointitiedoston luomisessa saavutettiin lähes 70 prosentin ajansäästö verrattuna alkuperäiseen työtapaan.
Operaattorit ottavat koko ajan uusia ominaisuuksia käyttöön matkapuhelinverkoissaan, ja hallintakeskuksen tulee seurata näitä muutoksia tulevaisuudessa ja reagoida niihin tarvittaessa luomalla uusia työkaluja tai työtapoja työn osittaiseen automatisointiin.
Hallintakeskukset ovat perinteisesti toimineet operaattorin oman hallinnan alaisena, mutta viime vuosina operaattorit ovat alkaneet ulkoistaa hallintakeskustoimintojaan aliurakoitsijoille, ja tämä on luonut kilpailutilanteen eri urakoitsijoiden välille. Tällöin työn tehokkuudesta on tullut tärkeä asia palvelun hinnalla kilpailtaessa.
Insinöörityössä kehitettiin muun muassa käyttöönoton ajanvarausprosessia ottamalla käyttöön sähköinen Google-kalenteri. Lisäksi kehitettiin Excel-tiedosto, joka toteutettiin kaavoilla ja luo nopeasti konekieliset komennot 2G-tukiaseman signalointilinkkien luontia varten. Työssä kehitettiin myös Excel-makro, joka luo 4G-tukiaseman komissiointitiedoston.
Uusilla työtavoilla ja erityisesti tässä työssä kehitetyillä työkaluilla hallintakeskuksen tehokkuus kasvoi huomattavasti. Esimerkiksi 4G-tukiaseman komissiointitiedoston luomisessa saavutettiin lähes 70 prosentin ajansäästö verrattuna alkuperäiseen työtapaan.
Operaattorit ottavat koko ajan uusia ominaisuuksia käyttöön matkapuhelinverkoissaan, ja hallintakeskuksen tulee seurata näitä muutoksia tulevaisuudessa ja reagoida niihin tarvittaessa luomalla uusia työkaluja tai työtapoja työn osittaiseen automatisointiin.