Onko ihan pakko brändätä? : Kokeeko sosiaalisen median vaikuttaja henkilöbrändinsä tärkeänä?
Luomajoki, Niina (2018)
Luomajoki, Niina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087193
Tiivistelmä
Pyrkivätkö sosiaalisen median vaikuttajat luomaan itselleen selkeää henkilöbrändiä? Millainen merkitys omalla henkilöbrändillä heille on ja onko tai voisiko vahvasta henkilöbrändistä olla heille hyötyä sosiaalisen median kanavissa? Näihin kysymyksiin tullaan vastaamaan tämän tutkielman sivuilla.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla neljää nuorta suomalaista sosiaalisissa medioissa vaikuttavaa henkilöä. Haastattelukysymykset on valittu siten, että ne soveltuvat kaikille haastateltaville ja antavat yleissivistävän kuvan henkilöbrändin rakentamisesta ja näkymisestä sosiaalisessa mediassa. Teemahaastattelujen kautta tutkimukseen ammennetaan laadukasta ja asiantuntevaa materiaalia sekä henkilöiden omia henkilökohtaisia näkökulmia.
Tietoperusta on koottu kirja- ja nettilähteitä hyödyntäen. Lähteenä on käytetty myös asiantuntijoiden blogikirjoituksia, sillä ne sopivat tämän tutkielman luonteeseen ja täydentävät lähdekirjallisuutta. Osa kirjoihin painetusta tiedosta on nopeasti mullistuvan internetin ja sosiaalisen median myötä jo vanhentunutta, joten nettilähteet tukevat painettua kirjallisuutta.
Henkilöbrändi koetaan merkittäväksi sosiaalisen median vaikuttavuutta mitattaessa. Sanana se hieman kammoksuttaa, mutta sen ajatus taustalla ymmärretään ja terminä sen käyttö on yleistynyt paljon viime vuosien aikana. Henkilöbrändiä rakennetaan sosiaalisessa mediassa tietoisesti ja siihen panostetaan, sillä sen avulla tavoitetaan seuraajat ja yhteistyökumppanit. Pakko brändätä ei ole, mutta henkilöbrändi meillä on kaikilla siitä huolimatta.
Tämän tutkielman avulla otetaan haltuun henkilöbrändäyksen perusteet ja tutustutaan tyypillisimpiin sosiaalisen median vaikuttamiskanaviin. Tutkielmasta on hyötyä erityisesti sosiaalisen median vaikuttajille, jotka kaipaavat profiileihinsa lisää särmää.
Tutkielma on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla neljää nuorta suomalaista sosiaalisissa medioissa vaikuttavaa henkilöä. Haastattelukysymykset on valittu siten, että ne soveltuvat kaikille haastateltaville ja antavat yleissivistävän kuvan henkilöbrändin rakentamisesta ja näkymisestä sosiaalisessa mediassa. Teemahaastattelujen kautta tutkimukseen ammennetaan laadukasta ja asiantuntevaa materiaalia sekä henkilöiden omia henkilökohtaisia näkökulmia.
Tietoperusta on koottu kirja- ja nettilähteitä hyödyntäen. Lähteenä on käytetty myös asiantuntijoiden blogikirjoituksia, sillä ne sopivat tämän tutkielman luonteeseen ja täydentävät lähdekirjallisuutta. Osa kirjoihin painetusta tiedosta on nopeasti mullistuvan internetin ja sosiaalisen median myötä jo vanhentunutta, joten nettilähteet tukevat painettua kirjallisuutta.
Henkilöbrändi koetaan merkittäväksi sosiaalisen median vaikuttavuutta mitattaessa. Sanana se hieman kammoksuttaa, mutta sen ajatus taustalla ymmärretään ja terminä sen käyttö on yleistynyt paljon viime vuosien aikana. Henkilöbrändiä rakennetaan sosiaalisessa mediassa tietoisesti ja siihen panostetaan, sillä sen avulla tavoitetaan seuraajat ja yhteistyökumppanit. Pakko brändätä ei ole, mutta henkilöbrändi meillä on kaikilla siitä huolimatta.
Tämän tutkielman avulla otetaan haltuun henkilöbrändäyksen perusteet ja tutustutaan tyypillisimpiin sosiaalisen median vaikuttamiskanaviin. Tutkielmasta on hyötyä erityisesti sosiaalisen median vaikuttajille, jotka kaipaavat profiileihinsa lisää särmää.