Liikunnanohjaajakokeilu Kimpisen koulussa
Punkkinen, Anna (2018)
Punkkinen, Anna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086963
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on projektityyppinen, jonka toimeksiantajana toimi Lappeenrannan kau- punki. Projektin tarkoituksena oli kokeilla ja kehittää liikunnanohjaajan toimintaa Kimpisen koululla. Projektin tavoitteena ja tarkoituksena oli lisätä koulun oppilaiden sekä koko henkilö- kunnan fyysistä aktiivisuutta ja hyvinvointia erilaisilla toimilla. Tavoitteena oli tuoda näkyvyyttä koululiikunnanohjaajan työlle sekä osoittaa sen tärkeyttä nykypäivän koulumaailmassa.
Opinnäytetyö kuvaa Kimpisen koululla toteutettua kaksivuotista liikunnanohjaaja -hanketta. Projektia lähdettiin työstämään syksyllä 2016. Projekti esittelee millaisia keinoja koululiikun- nanohjaajalla on tässä edistämistyössä. Järjestetyt fyysistä aktiivisuutta lisäävät toimet sijoit- tuivat koulupäivään. Toiminta keskittyi pääasiassa välitunneille, oppitunneille, liikunnallisiin kerhoihin, tapahtumiin sekä liikuntaneuvontaan. Toimintaa arvioitiin opettajille lähetetyn pa- lautekyselyn sekä liikunnanohjaajan omiin kokemuksiin ja saamiin palautteisiin pohjautuen. Toiminnalla saatiin aikaiseksi fyysistä aktiivisuutta lisääviä toimintoja.
Kahden lukuvuoden projekti oli onnistunut ja saavutti sille asetettuja tavoitteita. Oppilailta ja koko koulun henkilöstöltä saama palaute oli positiivista ja kannustavaa. Koululiikunnanohjaa- jan työpanos nähtiin tarpeellisena osana koko koulun arkea. Työ nähtiin tärkeänä lasten ja nuorten liikuntaan innostajana ja kehittäjänä. Ohjaajan järjestämät interventiot olivat mielek- käitä ja fyysistä aktiivisuutta lisääviä.
Palautekyselyn perusteella voidaan sanoa, että koululiikunnanohjaajan työ on ainakin koulun henkilökunnan, oppilaiden sekä omiin kokemuksiin pohjautuen perusteltu koulumaailmassa erittäin tarpeelliseksi. Koululiikunnanohjaajan toimenkuva näyttää valoisalta ainakin Etelä- Karjalan kunnassa. Toiminnasta ei haluta luopua ja paraikaa pohditaan keinoja miten toiminta saataisiin juurrutettua kouluihin pysyvästi.
Opinnäytetyö kuvaa Kimpisen koululla toteutettua kaksivuotista liikunnanohjaaja -hanketta. Projektia lähdettiin työstämään syksyllä 2016. Projekti esittelee millaisia keinoja koululiikun- nanohjaajalla on tässä edistämistyössä. Järjestetyt fyysistä aktiivisuutta lisäävät toimet sijoit- tuivat koulupäivään. Toiminta keskittyi pääasiassa välitunneille, oppitunneille, liikunnallisiin kerhoihin, tapahtumiin sekä liikuntaneuvontaan. Toimintaa arvioitiin opettajille lähetetyn pa- lautekyselyn sekä liikunnanohjaajan omiin kokemuksiin ja saamiin palautteisiin pohjautuen. Toiminnalla saatiin aikaiseksi fyysistä aktiivisuutta lisääviä toimintoja.
Kahden lukuvuoden projekti oli onnistunut ja saavutti sille asetettuja tavoitteita. Oppilailta ja koko koulun henkilöstöltä saama palaute oli positiivista ja kannustavaa. Koululiikunnanohjaa- jan työpanos nähtiin tarpeellisena osana koko koulun arkea. Työ nähtiin tärkeänä lasten ja nuorten liikuntaan innostajana ja kehittäjänä. Ohjaajan järjestämät interventiot olivat mielek- käitä ja fyysistä aktiivisuutta lisääviä.
Palautekyselyn perusteella voidaan sanoa, että koululiikunnanohjaajan työ on ainakin koulun henkilökunnan, oppilaiden sekä omiin kokemuksiin pohjautuen perusteltu koulumaailmassa erittäin tarpeelliseksi. Koululiikunnanohjaajan toimenkuva näyttää valoisalta ainakin Etelä- Karjalan kunnassa. Toiminnasta ei haluta luopua ja paraikaa pohditaan keinoja miten toiminta saataisiin juurrutettua kouluihin pysyvästi.