Apulaisohjaajan työnjohdolliset tehtävät elokuvatuotannon kuvausjaksolla
Salmi, Johanna (2008)
Salmi, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2008
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812184541
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö koostuu kirjallisesta osasta ja teososasta. Teososa on lyhytelokuvan Kurjet apulaisohjaus ja casting. Kirjallisessa osassa käsitellään apulaisohjaajan roolia ja tehtäviä erityisesti elokuvatuotannon kuvausryhmän johdossa sekä kuvausryhmän työntekijöitä ryhmänä. Lähtökohtana oli tutkia ja selvittää apulaisohjaajuutta ja sitä, millainen on hyvä apulaisohjaaja. Kysymykseksi nousi, onko apulaisohjaus ryhmänjohtamista ja esimiestyötä.
Elokuvatuotannossa apulaisohjaaja on ohjaajan ja tuotantopäällikön oikea käsi. Hänen tehtävänsä on koordinoida ja pyörittää kuvauksia. Työssä pohdittiin apulaisohjaajan mahdollisuuksia vaikuttaa työskentelyilmapiiriin sekä kuvausryhmän sitouttamiseen ja motivoimiseen. Työssä tutkittiin myös elokuvatuotannon työryhmää työyhteisönä, keskittyen kuvausryhmän toimintaan ja tehokkuuteen. Lisäksi pohdittiin projektimuotoisen työskentelyn vaikutuksia elokuvan toteutukseen.
Työssä pyrittiin käsittelemään apulaisohjaajan työtä samoilla ”mittareilla” kuin ryhmänjohtamista ja esimiestyötä. Apulaisohjaajan paikka suhteessa muuhun työryhmään on kuitenkin hankalasti määriteltävissä. Elokuvatuotantojen hierarkiaa ei ole totuttu ajattelemaan, sillä elokuvan tekeminen on kollektiivista.
Lähdemateriaalina on analysoitu kahden alalla pitkään toimineen apulaisohjaajan haastatteluja sekä projektijohtamisen kirjoja että elokuvatuotantoa ja ohjausta käsitteleviä lähteitä. Tutkimusmateriaalia vertailemalla pyrittiin rakentamaan niiden sekä työn tekijän oman kokemuksen pohjalta mahdollisimman luotettava kokonaisuus, josta olisi hyötyä kaikille apulaisohjauksesta sekä elokuvatuotannon työryhmän toiminnasta kiinnostuneille.
Elokuvatuotannossa apulaisohjaaja on ohjaajan ja tuotantopäällikön oikea käsi. Hänen tehtävänsä on koordinoida ja pyörittää kuvauksia. Työssä pohdittiin apulaisohjaajan mahdollisuuksia vaikuttaa työskentelyilmapiiriin sekä kuvausryhmän sitouttamiseen ja motivoimiseen. Työssä tutkittiin myös elokuvatuotannon työryhmää työyhteisönä, keskittyen kuvausryhmän toimintaan ja tehokkuuteen. Lisäksi pohdittiin projektimuotoisen työskentelyn vaikutuksia elokuvan toteutukseen.
Työssä pyrittiin käsittelemään apulaisohjaajan työtä samoilla ”mittareilla” kuin ryhmänjohtamista ja esimiestyötä. Apulaisohjaajan paikka suhteessa muuhun työryhmään on kuitenkin hankalasti määriteltävissä. Elokuvatuotantojen hierarkiaa ei ole totuttu ajattelemaan, sillä elokuvan tekeminen on kollektiivista.
Lähdemateriaalina on analysoitu kahden alalla pitkään toimineen apulaisohjaajan haastatteluja sekä projektijohtamisen kirjoja että elokuvatuotantoa ja ohjausta käsitteleviä lähteitä. Tutkimusmateriaalia vertailemalla pyrittiin rakentamaan niiden sekä työn tekijän oman kokemuksen pohjalta mahdollisimman luotettava kokonaisuus, josta olisi hyötyä kaikille apulaisohjauksesta sekä elokuvatuotannon työryhmän toiminnasta kiinnostuneille.