"Aina on kiva kuvata" : Työpajanuorten innostamista valokuvatyöskentelyn avulla
Apell, Mikko; Hamdon, Isra; Sundström, Rainer (2018)
Apell, Mikko
Hamdon, Isra
Sundström, Rainer
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036305
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään työpajanuorten motivaation tukemista ja innostamista valokuvauksen keinoin. Opinnäytetyö toteutettiin osana Matti - miesten matkat työhön -hanketta, jonka tavoitteena on kehittää voimavaroja edistäviä ohjausmalleja työpajatoiminnassa oleville 15-29-vuotiaille miehille. Opinnäytetyössä kehitetään ja sovelletaan valokuvamenetelmää työpajanuorten osaamisen kokemuksen, osallisuuden ja itseohjautuvuuden vahvistamiseksi.
Matti-hankkeen kannalta keskeistä on motivoida nuoria hakeutumaan koulutukseen tai työelämään. Opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta on itseohjautuvuusteoria. Teoriassa katsotaan yhden kolmesta psyykeen perustarpeesta olevan tunne siitä, että yksilön toiminta on lähtöisin hänen omista haluistaan ja tarpeistaan. Työn toinen teoreettinen lähtökohta on sosiokulttuurinen innostaminen, jossa ihmisen herättämisen ja liikkeelle saamisen avulla pyritään elämänlaadun parantumiseen.
Toiminnallinen osuus järjestettiin Helsingissä nuorten työpajalla kahdella toimintakerralla. Ensimmäiseen työpajaan osallistui kuusi ja toiseen kolme nuorta. Tutkimusaineisto koostui nuorten havainnoinnista ja suullisesta palautteesta, sekä hankkeen koordinaattorin haastattelusta.
Tuloksista kävi ilmi, että valokuvaus innosti nuoria tarkastelemaan ja ilmaisemaan omia vahvuuksiaan. Myös kirjallisten lämmittelytehtävien havaittiin helpottuvan, kun valokuvaus liitettiin toimintaan. Nuoret innostuivat jatkamaan valokuvaamista myös varsinaisen toimintakerran päätyttyä. Käytetyistä menetelmistä innostavin oli jälkimmäisellä toimintakerralla käytetty pikafilmikamera. Haastavimmiksi osoittautuivat lämmittelynä pidetyt erilaiset kirjalliset ja suulliset harjoitteet.
Valokuvaus osoittautui hankkeen tarpeita vastaavaksi menetelmäksi ja yhtenä opinnäytetyön tuloksena on malli siitä, miten valokuvaus voidaan linkittää osaksi työpajojen normaalia toimintaa. Tuloksia voidaan hyödyntää Matti -hankkeen työpajojen toimintamallien suunnittelussa esimerkiksi ottamalla valokuvaus mukaan toimintaan alusta alkaen ja menetelmäksi työpajanuorten oman edistymisen seuraamiseksi.
Matti-hankkeen kannalta keskeistä on motivoida nuoria hakeutumaan koulutukseen tai työelämään. Opinnäytetyön teoreettinen lähtökohta on itseohjautuvuusteoria. Teoriassa katsotaan yhden kolmesta psyykeen perustarpeesta olevan tunne siitä, että yksilön toiminta on lähtöisin hänen omista haluistaan ja tarpeistaan. Työn toinen teoreettinen lähtökohta on sosiokulttuurinen innostaminen, jossa ihmisen herättämisen ja liikkeelle saamisen avulla pyritään elämänlaadun parantumiseen.
Toiminnallinen osuus järjestettiin Helsingissä nuorten työpajalla kahdella toimintakerralla. Ensimmäiseen työpajaan osallistui kuusi ja toiseen kolme nuorta. Tutkimusaineisto koostui nuorten havainnoinnista ja suullisesta palautteesta, sekä hankkeen koordinaattorin haastattelusta.
Tuloksista kävi ilmi, että valokuvaus innosti nuoria tarkastelemaan ja ilmaisemaan omia vahvuuksiaan. Myös kirjallisten lämmittelytehtävien havaittiin helpottuvan, kun valokuvaus liitettiin toimintaan. Nuoret innostuivat jatkamaan valokuvaamista myös varsinaisen toimintakerran päätyttyä. Käytetyistä menetelmistä innostavin oli jälkimmäisellä toimintakerralla käytetty pikafilmikamera. Haastavimmiksi osoittautuivat lämmittelynä pidetyt erilaiset kirjalliset ja suulliset harjoitteet.
Valokuvaus osoittautui hankkeen tarpeita vastaavaksi menetelmäksi ja yhtenä opinnäytetyön tuloksena on malli siitä, miten valokuvaus voidaan linkittää osaksi työpajojen normaalia toimintaa. Tuloksia voidaan hyödyntää Matti -hankkeen työpajojen toimintamallien suunnittelussa esimerkiksi ottamalla valokuvaus mukaan toimintaan alusta alkaen ja menetelmäksi työpajanuorten oman edistymisen seuraamiseksi.