Competitor analysis and strategic marketing planning in a HVAC company : Case company: LVI-Kallio Oy
Lehtonen, Heidi; Sipilä, Liisa (2007)
Lehtonen, Heidi
Sipilä, Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812194549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812194549
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö suoritettiin tapaustutkimuksena LVI-Kallio Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli suorittaa kilpailija- ja toimiala-analyysi LVI-alasta ja niiden avulla laatia markkinointi suunnitelma kohdeyritykselle. Kohdeyritys oli äskettäin perustettu yritys jolla oli vain vähäinen määrä aiempaa tutkimusta. Opinnäytetyön teoreettinen osa tutki strategisen markkinoinnin suunnittelun prosessia. Jokainen prosessin osa käsiteltiin käyttäen avuksi teorioita ja malleja, painopisteen ollessa erityisesti kilpailija- ja toimiala-analyysilla. Empiirisen osan tutkimukseen valittiin kvalitatiivinen metodi. Avoin kyselylomake suunniteltiin kilpailijoiden haastattelua varten, jotka toimitettiin puhelin haastatteluina. Haastattelut tiivistettiin ja johtopäätökset muodostettiin jotta analyyseihin vaikuttavat tekijät löydettiin. Tulokset paljastivat LVI-alaan vaikuttavia tekijöitä joita käytettiin suositusten koostamisessa kohdeyritystä varten. Keskittyminen urakoihin ja 24h päivystys muotoutuivat tärkeimmiksi operatiivisiksi päätöksiksi. Kohdeyrityksen toive laajentumisesta nähtiin järkevänä sen jälkeen kun yrityksen toiminta on tasaantunut. Alalle yleinen vähäinen mainostus vaikutti promootiopäätöksiin joissa nettisivujen luomisen tärkeys korostui. ISO9000 sertifioinnin hankkiminen nähtiin panostuksena tulevaisuuden operaatioihin.