Dokumenttipohjan luominen
Tapio, Janne (2018)
Tapio, Janne
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda yritykselle dokumenttipohja, joka helpottaisi käyttöohjeiden tekoa yrityksen tuotteille ja samalla tuotteiden komponentteihin liittyvän tiedonhakua, koska tiedot kootaan yhteen paikkaan. Tarkoituksena oli luoda yleispätevä pohja, jota voidaan soveltaa yrityksen kaikkiin tuotteisiin. Näin saadaan käyttöohje, joka noudattaa samaa kaavaa ja on jokaisen tuotteen kohdalla yhteneväinen. Lisäksi tavoitteena oli tehdä lyhyt tarkastelu eri dokumentointiohjelmista, joita pohjan luomiseen voisi käyttää.
Dokumenttipohjan luomista varten tarvittavan tiedon ja dokumentointiohjelmista tarvittavan tiedon hankkimiseksi on opinnäytetyössä käytetty useita eri menetelmiä ja tietolähteitä parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi. Merkittävin menetelmä on ollut itsenäinen tiedonhaku internetistä. Internetin lisäksi on tietoa haettu kirjoista niin, että on keskitytty lähinnä standardeihin. Standardit ja konedirektiivi, jonka piiriin toimeksiannon antanut yritys kuuluu, loivat perustan koko käyttöohjeen luomiselle. Konedirektiivissä on tarkasti määritelty asiat, joita käyttöohjeessa pitää vähintään mainita, jotta käyttöohje on kyseisen direktiivin mukainen.
Benchmarkingia on käytetty, kun on otettu mallia jo olemassa olevista käyttöohjeista ja niiden sisällöstä. Benchmarkingin ohella aiheesta on keskusteltu yrityksen edustajien kanssa ja pohdittu, mitä asioita käyttöohjeessa olisi hyvä olla tai mitä ominaisuuksia dokumentointiohjelmalta vaaditaan. Dokumentointiohjelmista on kokemuksia ja tietoa saatu kokeilemalla eri ohjelmia ja lukemalla niiden ominaisuuksista.
Yrityksen omat tarpeet, mielipiteet ja koko huomioon ottaen parhaimmaksi ohjelmaksi todettiin Microsoft Officen ohjelmat. Käyttöohjeen luomiseen, komponenttien luettelemiseen ja erilaisten pöytäkirjojen tekemiseen käytettiin Word-, Excel- ja Access-ohjelmia. Vertailtavina ohjelmina olivat toiminnanohjausjärjestelmä SAP, verkkosivujen tekemiseen käytetty WordPress, M-Files ja Microsoft Officen ohjelmat.
Microsoft Officen ohjelmiin päädyttiin, koska ne on luotu toimimaan yhdessä. Tietojen synkronointi ohjelmien välillä on helppoa. Officen ohjelmat eivät myöskään ole riippuvaisia internetyhteydestä, ja niistä on jokaisella todennäköisimmin käyttökokemusta, joten kenenkään ei tarvitse opetella täysin uutta ohjelmaa ja siirtymä on helppo. Dokumenttipohja luotiin, tarkastelun perusteella yritykselle tässä vaiheessa, parhaaksi todettuun ohjelmaan.
Dokumenttipohjan luomista varten tarvittavan tiedon ja dokumentointiohjelmista tarvittavan tiedon hankkimiseksi on opinnäytetyössä käytetty useita eri menetelmiä ja tietolähteitä parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi. Merkittävin menetelmä on ollut itsenäinen tiedonhaku internetistä. Internetin lisäksi on tietoa haettu kirjoista niin, että on keskitytty lähinnä standardeihin. Standardit ja konedirektiivi, jonka piiriin toimeksiannon antanut yritys kuuluu, loivat perustan koko käyttöohjeen luomiselle. Konedirektiivissä on tarkasti määritelty asiat, joita käyttöohjeessa pitää vähintään mainita, jotta käyttöohje on kyseisen direktiivin mukainen.
Benchmarkingia on käytetty, kun on otettu mallia jo olemassa olevista käyttöohjeista ja niiden sisällöstä. Benchmarkingin ohella aiheesta on keskusteltu yrityksen edustajien kanssa ja pohdittu, mitä asioita käyttöohjeessa olisi hyvä olla tai mitä ominaisuuksia dokumentointiohjelmalta vaaditaan. Dokumentointiohjelmista on kokemuksia ja tietoa saatu kokeilemalla eri ohjelmia ja lukemalla niiden ominaisuuksista.
Yrityksen omat tarpeet, mielipiteet ja koko huomioon ottaen parhaimmaksi ohjelmaksi todettiin Microsoft Officen ohjelmat. Käyttöohjeen luomiseen, komponenttien luettelemiseen ja erilaisten pöytäkirjojen tekemiseen käytettiin Word-, Excel- ja Access-ohjelmia. Vertailtavina ohjelmina olivat toiminnanohjausjärjestelmä SAP, verkkosivujen tekemiseen käytetty WordPress, M-Files ja Microsoft Officen ohjelmat.
Microsoft Officen ohjelmiin päädyttiin, koska ne on luotu toimimaan yhdessä. Tietojen synkronointi ohjelmien välillä on helppoa. Officen ohjelmat eivät myöskään ole riippuvaisia internetyhteydestä, ja niistä on jokaisella todennäköisimmin käyttökokemusta, joten kenenkään ei tarvitse opetella täysin uutta ohjelmaa ja siirtymä on helppo. Dokumenttipohja luotiin, tarkastelun perusteella yritykselle tässä vaiheessa, parhaaksi todettuun ohjelmaan.