Ambulanssin välineet : Opetusvideoita ensihoitajaopiskelijoille
Rautio, Kirsi; Tervo, Tea (2018)
Rautio, Kirsi
Tervo, Tea
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046468
Tiivistelmä
Ensihoito on sairaalan ulkopuolella annettavaa äkillisesti sairastuneen tai vammautuneen potilaan hoitoa, jonka järjestämisestä Suomessa vastaavat sairaanhoitopiirit. Ensihoidon päätavoite on tarjota kansalaisille mahdollisimman hyvää hoitoa mahdollisimman nopeasti. Ensihoidossa työskentelee nykyisin usealla eri ammattinimikkeellä terveydenhuolto- ja pelastusalan ammattilaisia. Ensihoitaja (AMK) tutkintonimikkeen myötä saa hoitotason velvoitteet. Perustason ensihoitoon verrattuna näillä hoitovelvoitteilla ensihoitaja voi suorittaa tiettyjä toimenpiteitä sekä toteuttaa suonensisäistä lääkehoitoa. Ambulanssi toimii ensihoidossa hoitoympäristönä ja kuljetusvälinee-nä potilaille. Ambulanssin välineistön tunteminen on tärkeää sekä potilas- ja työturvallisuuden että työn sujuvuuden kannalta.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa ensihoidon vastuuopettajien toiveesta tuottaa opetusmateriaalia ambulanssin välineistöstä ensihoidon alkuvaiheen opintoihin. Teimme toiminnallisena opinnäytetyönä neliosaisen opetusvideosarjan, jonka osa-alueet koostuvat hoito- ja happilaukkujen sisällöistä, defibrillaattorista, sekä siirto- ja tukemisvälineistä. Nykyisin verkko-opintojen yleistyessä myös video-opetusmateriaalin käyttö on lisääntynyt, minkä vuoksi päädyimme kyseiseen ope-tusmenetelmään. Oulun ammattikorkeakoulun lisäksi yhteistyökumppanina toimiva Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ja ensihoitopalvelua tuottava Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitos saavat videot käyttöönsä uusien työntekijöiden perehdyttämistä varten.
Opetusmateriaali on tarkoitettu ensisijaisesti ensimmäisen vuoden ensihoitajaopiskelijoille tukemaan oppimista ja lisäämään tietämystä ambulanssin yleisimmistä välineistä. Välineistöön perehtyminen edesauttaa simulaatio-oppimista, ja siitä on hyötyä myös työelämää varten. Ensikosketuksen ambulanssin välineistön tuntemiseen ensihoitajaopiskelijat saavat heti opintojen alussa, joten suunnittelimme videot näytettäväksi kurssin alussa, ennen ensimmäisiä simulaatioharjoitus-tunteja. Opetusmateriaali avulla voidaan tutustua ambulanssin välineistöön selkeän videomateriaalin muodossa, sekä kerrata välineistöä tarvittaessa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu ensihoidon ja ambulanssin yleisimmistä hoito- ja tutki-misvälineistä. Perustelemme opinnäytetyömme tarkoitusta potilas- ja työturvallisuuden näkökulmista, joiden koemme olevan keskeisessä osassa ensihoitotyössä. Tietoperustaan sisällytimme myös videon opetusvälineenä ja kerromme visuaalisesta oppimistyylistä. Kyseiset asiakokonaisuudet olemme avanneet kirjallisuudesta ja internetistä löydettyjen lähteiden avulla.
Opinnäytetyön idea sai alkunsa ensihoidon vastuuopettajien toiveesta tuottaa opetusmateriaalia ambulanssin välineistöstä ensihoidon alkuvaiheen opintoihin. Teimme toiminnallisena opinnäytetyönä neliosaisen opetusvideosarjan, jonka osa-alueet koostuvat hoito- ja happilaukkujen sisällöistä, defibrillaattorista, sekä siirto- ja tukemisvälineistä. Nykyisin verkko-opintojen yleistyessä myös video-opetusmateriaalin käyttö on lisääntynyt, minkä vuoksi päädyimme kyseiseen ope-tusmenetelmään. Oulun ammattikorkeakoulun lisäksi yhteistyökumppanina toimiva Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri ja ensihoitopalvelua tuottava Oulu-Koillismaan pelastusliikelaitos saavat videot käyttöönsä uusien työntekijöiden perehdyttämistä varten.
Opetusmateriaali on tarkoitettu ensisijaisesti ensimmäisen vuoden ensihoitajaopiskelijoille tukemaan oppimista ja lisäämään tietämystä ambulanssin yleisimmistä välineistä. Välineistöön perehtyminen edesauttaa simulaatio-oppimista, ja siitä on hyötyä myös työelämää varten. Ensikosketuksen ambulanssin välineistön tuntemiseen ensihoitajaopiskelijat saavat heti opintojen alussa, joten suunnittelimme videot näytettäväksi kurssin alussa, ennen ensimmäisiä simulaatioharjoitus-tunteja. Opetusmateriaali avulla voidaan tutustua ambulanssin välineistöön selkeän videomateriaalin muodossa, sekä kerrata välineistöä tarvittaessa.
Opinnäytetyömme tietoperusta koostuu ensihoidon ja ambulanssin yleisimmistä hoito- ja tutki-misvälineistä. Perustelemme opinnäytetyömme tarkoitusta potilas- ja työturvallisuuden näkökulmista, joiden koemme olevan keskeisessä osassa ensihoitotyössä. Tietoperustaan sisällytimme myös videon opetusvälineenä ja kerromme visuaalisesta oppimistyylistä. Kyseiset asiakokonaisuudet olemme avanneet kirjallisuudesta ja internetistä löydettyjen lähteiden avulla.