Palveluneuvojien kokemuksia työnkuvan muutoksesta toimeentulotuen siirryttyä Kelaan
Hannula, Irmeli; Väisänen, Maija (2018)
Hannula, Irmeli
Väisänen, Maija
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036410
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla Kelan Oulun toimiston palveluneuvojien kokemuksia heidän työnkuvansa muuttumisesta toimeentulotuen siirryttyä Kelaan. Perustoimeentulotuki siirtyi kunnilta Kelalle vuoden 2017 alussa. Opinnäytetyömme tavoitteena on tuottaa kokemustietoa muutoksen seurauksista. Työmme toimeksiantaja on Kansaneläkelaitos. Tutkimuskysymyksemme on: millaisia kokemuksia palveluneuvojilla on työnkuvan muuttumisesta toimeentulotuen siirryttyä kuntien sosiaalitoimistoilta Kelalle?
Opinnäytetyömme tietoperustassa tarkastelemme toimeentulotuen Kela-siirron taustoja, Kelan palvelumallia, asiakasohjausta ja palveluneuvojan työnkuvaa, sekä toimeentulotuen sisältöä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi palveluneuvojaa Oulun toimistolta, jotka kaikki ovat työskennelleet Kelassa jo ennen toimeentulotuen siirtoa, joten heillä oli vertailupohjaa työnkuvan muutoksesta siirron jälkeen.
Palveluneuvojien haastattelussa keskityttiin kahteen teemaan: palvelumallin toteutuminen ja asiakasohjauksen tarve. Haastatteluaineistosta nousi kuitenkin selkeästi esille uusiakin teemoja, joten analysoimme ja raportoimme aineiston niiden mukaan. Teemat olivat: palvelumallin toteutuminen, asiakasrakenteen muutos, työn kuormittavuuden lisääntyminen, koulutuksen tarve sekä kehittämisajatukset.
Tutkimustulosten perusteella palvelunneuvojien työnkuva on muuttunut. Uusia työtehtäviä on tullut lisää ja työnkuva on laajentunut. Asiakasrakenne on muuttunut, asiakasmäärät lisääntyneet, työn kuormittavuus on kasvanut ja työntekijöiden kokema koulutustarve on lisääntynyt.
Tutkimuksesta saatua kokemustietoa voidaan hyödyntää palveluneuvojien työn kehittämisessä, suunnittelussa sekä mahdollisia koulutustarpeita pohdittaessa. Sitä kautta sekä toimeentulotukea, että muita etuuksia hakevien asiakkaiden palvelua ja sen laatua voidaan parantaa.
Jatkotutkimuksena ehdotamme valtakunnallista tutkimusta palveluneuvojien kokemuksista työnkuvan muutoksesta Kela-siirron jälkeen, sekä tutkimusta siitä, miten eri koulutustaustat vaikuttavat palveluneuvojan työhön ja työn tekemisen taustalla vaikuttaviin arvoihin ja eettisiin periaatteisiin.
Opinnäytetyömme tietoperustassa tarkastelemme toimeentulotuen Kela-siirron taustoja, Kelan palvelumallia, asiakasohjausta ja palveluneuvojan työnkuvaa, sekä toimeentulotuen sisältöä. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Tutkimukseen osallistui viisi palveluneuvojaa Oulun toimistolta, jotka kaikki ovat työskennelleet Kelassa jo ennen toimeentulotuen siirtoa, joten heillä oli vertailupohjaa työnkuvan muutoksesta siirron jälkeen.
Palveluneuvojien haastattelussa keskityttiin kahteen teemaan: palvelumallin toteutuminen ja asiakasohjauksen tarve. Haastatteluaineistosta nousi kuitenkin selkeästi esille uusiakin teemoja, joten analysoimme ja raportoimme aineiston niiden mukaan. Teemat olivat: palvelumallin toteutuminen, asiakasrakenteen muutos, työn kuormittavuuden lisääntyminen, koulutuksen tarve sekä kehittämisajatukset.
Tutkimustulosten perusteella palvelunneuvojien työnkuva on muuttunut. Uusia työtehtäviä on tullut lisää ja työnkuva on laajentunut. Asiakasrakenne on muuttunut, asiakasmäärät lisääntyneet, työn kuormittavuus on kasvanut ja työntekijöiden kokema koulutustarve on lisääntynyt.
Tutkimuksesta saatua kokemustietoa voidaan hyödyntää palveluneuvojien työn kehittämisessä, suunnittelussa sekä mahdollisia koulutustarpeita pohdittaessa. Sitä kautta sekä toimeentulotukea, että muita etuuksia hakevien asiakkaiden palvelua ja sen laatua voidaan parantaa.
Jatkotutkimuksena ehdotamme valtakunnallista tutkimusta palveluneuvojien kokemuksista työnkuvan muutoksesta Kela-siirron jälkeen, sekä tutkimusta siitä, miten eri koulutustaustat vaikuttavat palveluneuvojan työhön ja työn tekemisen taustalla vaikuttaviin arvoihin ja eettisiin periaatteisiin.