Vuoroin viestimässä : Merikratos Oy:n sisäisen viestinnän kehittäminen
Rantala, Saana; Äyräs, Ronja (2018)
Rantala, Saana
Äyräs, Ronja
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805036256
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda sosiaalialan yritys Merikratos Oy:lle kattava suunnitelma sen sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat toimivimmat keinot ja kanavat yrityksen sisäisen viestinnän toteuttamiselle.
Työ koostuu teoriapohjasta, kyselytutkimuksena kerättyjen henkilöstön vastausten läpikäymisestä ja ratkaisuehdotuksista esille tulleisiin ongelmakohtiin. Teoria pohjautuu sisäiseen viestintään, työyhteisöviestintään ja muihin viestinnän osa-alueisiin liittyvään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tiedonhankinnan menetelmänä käytettiin yrityksen henkilöstölle lähetettyä sähköistä kyselyä, jonka avulla selvitettiin sisäisen viestinnän lähtötilanne. Ratkaisut pohjautuivat kyselystä esille nousseisiin teemoihin. Pääteemoiksi nostettiin yrityksen avoimuuden kulttuurin kehittäminen, toimipisteiden väliset maantieteelliset etäisyydet, erot toimipisteiden toimintatavoissa, tiedon määrä ja jakautuminen eri viestintäkanaviin, intranetin käyttäjäystävällisyys sekä työntekijän aktiivisuus ja oma vastuu viestinnässä.
Kirjoittajien oman pohdinnan lisäksi työhön sisältyy Merikratos Oy:lle tehty selvitys, jota yritys voi hyödyntää sisäisen viestintänsä kehittämisessä.
Työ koostuu teoriapohjasta, kyselytutkimuksena kerättyjen henkilöstön vastausten läpikäymisestä ja ratkaisuehdotuksista esille tulleisiin ongelmakohtiin. Teoria pohjautuu sisäiseen viestintään, työyhteisöviestintään ja muihin viestinnän osa-alueisiin liittyvään kirjallisuuteen ja artikkeleihin. Tiedonhankinnan menetelmänä käytettiin yrityksen henkilöstölle lähetettyä sähköistä kyselyä, jonka avulla selvitettiin sisäisen viestinnän lähtötilanne. Ratkaisut pohjautuivat kyselystä esille nousseisiin teemoihin. Pääteemoiksi nostettiin yrityksen avoimuuden kulttuurin kehittäminen, toimipisteiden väliset maantieteelliset etäisyydet, erot toimipisteiden toimintatavoissa, tiedon määrä ja jakautuminen eri viestintäkanaviin, intranetin käyttäjäystävällisyys sekä työntekijän aktiivisuus ja oma vastuu viestinnässä.
Kirjoittajien oman pohdinnan lisäksi työhön sisältyy Merikratos Oy:lle tehty selvitys, jota yritys voi hyödyntää sisäisen viestintänsä kehittämisessä.