Seosrehukoulutuksen järjestäminen Agrimarketin maatalousmyyjille
Söderholm, Johan (2010)
Söderholm, Johan
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005179431
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on Hankkija Maatalouden/Suomen Rehun toimeksianto. Tehtäväni oli järjestää Mustialassa Seosrehukoulutus Agrimarketin Maatalousmyyjille. Koulutuspäivän järjestämiseen sisältyivät käytännön järjestelyt sekä ohjelman luominen. Tarkoitus oli, että suunnittelen koulutuspäivässä käytettävät luentotavat ja aihealueet toimeksiantajan toiveiden mukaisesti. Toimeksiantajan tavoite oli, että kyseistä koulutuspäivän ohjelmarunkoa, voidaan käyttää myös jatkossa koulutustarkoitukseen.
Koulutuspäivän sisällön laatimisen lähtökohta oli, että koulutuspäivä on mahdollisimman kustannustehokas ja koulutuksen mielekkyys olisi hyvä. Koulutuspäivä viedään läpi tehokkaasti yhdessä päivässä. Koulutuspäivän ohjelma sisältää perinteistä luennointia, rastikoulutusta ja ryhmätyöskentelyä. Minun ja toimeksiantajan tavoitteena oli järjestää koulutus, jossa koulutettavat voivat esittää kysymyksiä ja luoda keskustelua.
Koulutustapahtuma ei rajoitu vain koulutuspäivään, vaan koulutus oli
kolmivaiheinen. Ensimmäinen oli koulutuskutsun mukana lähetettävät ennakkotehtävät, jotka koulutettavat tekevät koulutuspäivään mennessä.
Toinen vaihe oli koulutukseen kutsuttujen omatoiminen tilavierailu seosrehuruokintatilalla, ennen koulutusta. Kolmas vaihe oli osallistuminen seosrehukoulutuspäivään Mustialassa.
Koulutuspäivän luennot olivat pääosin Suomen rehun henkilöstön pitämiä ja he käyttävät itse hankkimaansa koulutusmateriaalia. Luennoin itse koulutustilaisuudessa kahdessa osiossa. Ensimmäisessä osion aiheessa käsitellään perusteita naudan syömisestä ja toinen osio oli viidelle seosrehuruokintatilalle tehdyn kyselyn tulosten analysointia seosrehuruokinnan nykytilasta ja tulevaisuudesta kyseisillä tiloilla.
Työssäni olen käyttänyt kotimaista kirjallisuutta ja Hankkija-maatalouden materiaalia. Lisäksi olen saanut materiaalia työhön haastatteluista ja koulutuspäivän käytännön järjestämisestä.
Koulutuspäivän sisällön laatimisen lähtökohta oli, että koulutuspäivä on mahdollisimman kustannustehokas ja koulutuksen mielekkyys olisi hyvä. Koulutuspäivä viedään läpi tehokkaasti yhdessä päivässä. Koulutuspäivän ohjelma sisältää perinteistä luennointia, rastikoulutusta ja ryhmätyöskentelyä. Minun ja toimeksiantajan tavoitteena oli järjestää koulutus, jossa koulutettavat voivat esittää kysymyksiä ja luoda keskustelua.
Koulutustapahtuma ei rajoitu vain koulutuspäivään, vaan koulutus oli
kolmivaiheinen. Ensimmäinen oli koulutuskutsun mukana lähetettävät ennakkotehtävät, jotka koulutettavat tekevät koulutuspäivään mennessä.
Toinen vaihe oli koulutukseen kutsuttujen omatoiminen tilavierailu seosrehuruokintatilalla, ennen koulutusta. Kolmas vaihe oli osallistuminen seosrehukoulutuspäivään Mustialassa.
Koulutuspäivän luennot olivat pääosin Suomen rehun henkilöstön pitämiä ja he käyttävät itse hankkimaansa koulutusmateriaalia. Luennoin itse koulutustilaisuudessa kahdessa osiossa. Ensimmäisessä osion aiheessa käsitellään perusteita naudan syömisestä ja toinen osio oli viidelle seosrehuruokintatilalle tehdyn kyselyn tulosten analysointia seosrehuruokinnan nykytilasta ja tulevaisuudesta kyseisillä tiloilla.
Työssäni olen käyttänyt kotimaista kirjallisuutta ja Hankkija-maatalouden materiaalia. Lisäksi olen saanut materiaalia työhön haastatteluista ja koulutuspäivän käytännön järjestämisestä.