Informaation kulku autokorjaamolla
Sani, Lauri (2018)
Sani, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305969
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tutkittiin, miten informaatio kulkee autokorjaamolla, tarkemmin Toyota Tsusho Nordic Oy:n kahden eri toimipisteen, Toyota Kaivokselan ja Toyota Espoon korjaamoilla. Tavoitteena oli tarkastella, miten informaatio kulkee tällä hetkellä, millä osa-alueilla on parannettavaa ja mitä keinoja paremman informaation kulun saavuttamiseksi on käytettävissä. Informatiivisen viestinnän onnistuminen on yksi tärkeimmistä kriteereistä taloudellisesti kannattavassa korjaamotoiminnassa.
Työssä tarkasteltiin kahta eri pääaluetta, sisäistä viestintää korjaamon henkilökunnan välillä, ja ulkoista viestintää korjaamon ja asiakkaan välillä. Sisäisessä viestinnässä, keskityttiin korjaamon suurimpaan ongelma-alueeseen, mekaanikon ja työnjohdon välillä tapahtuvaan viestintään. Eniten tarkasteltiin tärkeintä korjaamon sisäistä viestintävälinettä, jokaisesta korjaamolla suoritettavasta työstä kirjoitettavaa työmääräintä, joka on käytännössä asiakkaan ja korjaamon välinen sopimus, mutta siis myös tärkeä sisäisen viestinnän väline. Toteustus perustuu pääsääntöisesti omiin kokemuksiin ja henkilökunnalle suunnattuun kyselyyn.
Ulkoisen viestinnän osa-alueella tarkasteltiin mitä keinoja asiakkaalla ja korjaamolla on tällä hetkellä viestiä keskenään, mitkä ovat niiden suurimmat ongelmat ja kuinka nämä ongelmat voisi ratkaista. Käytännössä tutkittiin, mitä kanavaa asiakas käyttää, kun hän ottaa yhteyttä korjaamolle, kuinka hyvin korjaamo vastaa hänelle ja mitä korjaamon tulisi tehdä, jotta asiakas olisi tyytyväinen ja että palvelu vastaisi hänen odotuksiaan.
Tämän työn perusteella, parhaimmaksi ratkaisuksi sisäisen viestinnän ongelmiin muodostui Automaster käyttöjärjestelmään saatavilla olevat mobiilisovellukset nimeltään Mobiilimekaanikko ja Huoltoneuvoja
Ulkoinen viestintä elää vahvaa murrosta, niin kuin koko korjaamoalakin. Tämän työn perusteella tulisi investoida verkkosivustoihin ja mobiilisovelluksiin, joiden kautta asiakas ja korjaamo voisivat viestiä.
Työssä tarkasteltiin kahta eri pääaluetta, sisäistä viestintää korjaamon henkilökunnan välillä, ja ulkoista viestintää korjaamon ja asiakkaan välillä. Sisäisessä viestinnässä, keskityttiin korjaamon suurimpaan ongelma-alueeseen, mekaanikon ja työnjohdon välillä tapahtuvaan viestintään. Eniten tarkasteltiin tärkeintä korjaamon sisäistä viestintävälinettä, jokaisesta korjaamolla suoritettavasta työstä kirjoitettavaa työmääräintä, joka on käytännössä asiakkaan ja korjaamon välinen sopimus, mutta siis myös tärkeä sisäisen viestinnän väline. Toteustus perustuu pääsääntöisesti omiin kokemuksiin ja henkilökunnalle suunnattuun kyselyyn.
Ulkoisen viestinnän osa-alueella tarkasteltiin mitä keinoja asiakkaalla ja korjaamolla on tällä hetkellä viestiä keskenään, mitkä ovat niiden suurimmat ongelmat ja kuinka nämä ongelmat voisi ratkaista. Käytännössä tutkittiin, mitä kanavaa asiakas käyttää, kun hän ottaa yhteyttä korjaamolle, kuinka hyvin korjaamo vastaa hänelle ja mitä korjaamon tulisi tehdä, jotta asiakas olisi tyytyväinen ja että palvelu vastaisi hänen odotuksiaan.
Tämän työn perusteella, parhaimmaksi ratkaisuksi sisäisen viestinnän ongelmiin muodostui Automaster käyttöjärjestelmään saatavilla olevat mobiilisovellukset nimeltään Mobiilimekaanikko ja Huoltoneuvoja
Ulkoinen viestintä elää vahvaa murrosta, niin kuin koko korjaamoalakin. Tämän työn perusteella tulisi investoida verkkosivustoihin ja mobiilisovelluksiin, joiden kautta asiakas ja korjaamo voisivat viestiä.