Ulkoilureittitoimitus : Toimituslajin käyttö Suomessa
Mäki, Harri (2018)
Mäki, Harri
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305942
Tiivistelmä
Ulkoilureittejä on kaikkialla Suomessa ja ne ovat usein kuntien ylläpitämiä ja sijaitsevat jonkun omistamilla mailla. Ulkoilureitti voi olla esim. kunnan omilla mailla tai ulkoilureitin sijainnista on voitu sopia reitinpitäjän ja maanomistajan välillä.
Ulkoilulaki mahdollistaa ulkoilureitin perustamisen käsittelyn ulkoilureittitoimituksessa. Ulkoilureittitoimituksen edellytyksenä on, että reitistä on joko laadittu ely-keskuksen vahvistama ulkoilureittisuunnitelma, reitti on merkitty oikeusvaikuttei-seen kaavaan tai reitistä on sovittu reitinpitäjän ja maanomistajan välillä. Ulkoilureittitoimituksessa perustettu ulkoilureitti merkitään kiinteistörekisteriin.
Ulkoilulaki tuli voimaan 1.8.1973. Tämän työn yhteydessä oli tarkoitus selvittää kaikki Suomen toimitusmenettelyllä perustetut ulkoilureitit kiinteistörekisteristä. Tässä tehtävässä onnistuttiin melko kattavasti. Työhön liittyy myös kyselytutkimus kuntiin, jolla pyrittiin selvittämään miksi toimitusmenettelyä on joissain kunnissa käytetty ja joissain kunnissa ei ole käytetty sekä kuntien kokemuksia ja käsityksiä aiheesta. Kyselyn tarkoitus oli selvittää onko toimitusmenettelystä hyötyä, koska kuitenkin oli etukäteen tiedossa, että Suomessa on valtava määrä kuntia missä toimitusmenettelyä ei ole käytetty ulkoilureiteissä.
Kuntiin tehdyn kyselytutkimuksen perusteella ei saatu selvää vastausta siihen, kannattaako ulkoilureitit perustaa toimitusmenettelyn kautta. Oli kuitenkin kiistämätöntä, että kunnat jotka eivät ole suuria maanomistajia kokivat ulkoilureittitoimitukset hyödyllisiksi. Maanmittauslaitoksen pitäisi tiedottaa kuntia paremmin ulkoilureittitoimituksen mahdollisuudesta. Toisaalta kunnat voisivat helpottaa toimitusmenettelyä, jos ulkoilureitit merkittäisiin kaavoihin. Myös lainsäätäjä voisi sujuvoittaa menettely maastoliikennelain mukaiseksi.
Ulkoilulaki mahdollistaa ulkoilureitin perustamisen käsittelyn ulkoilureittitoimituksessa. Ulkoilureittitoimituksen edellytyksenä on, että reitistä on joko laadittu ely-keskuksen vahvistama ulkoilureittisuunnitelma, reitti on merkitty oikeusvaikuttei-seen kaavaan tai reitistä on sovittu reitinpitäjän ja maanomistajan välillä. Ulkoilureittitoimituksessa perustettu ulkoilureitti merkitään kiinteistörekisteriin.
Ulkoilulaki tuli voimaan 1.8.1973. Tämän työn yhteydessä oli tarkoitus selvittää kaikki Suomen toimitusmenettelyllä perustetut ulkoilureitit kiinteistörekisteristä. Tässä tehtävässä onnistuttiin melko kattavasti. Työhön liittyy myös kyselytutkimus kuntiin, jolla pyrittiin selvittämään miksi toimitusmenettelyä on joissain kunnissa käytetty ja joissain kunnissa ei ole käytetty sekä kuntien kokemuksia ja käsityksiä aiheesta. Kyselyn tarkoitus oli selvittää onko toimitusmenettelystä hyötyä, koska kuitenkin oli etukäteen tiedossa, että Suomessa on valtava määrä kuntia missä toimitusmenettelyä ei ole käytetty ulkoilureiteissä.
Kuntiin tehdyn kyselytutkimuksen perusteella ei saatu selvää vastausta siihen, kannattaako ulkoilureitit perustaa toimitusmenettelyn kautta. Oli kuitenkin kiistämätöntä, että kunnat jotka eivät ole suuria maanomistajia kokivat ulkoilureittitoimitukset hyödyllisiksi. Maanmittauslaitoksen pitäisi tiedottaa kuntia paremmin ulkoilureittitoimituksen mahdollisuudesta. Toisaalta kunnat voisivat helpottaa toimitusmenettelyä, jos ulkoilureitit merkittäisiin kaavoihin. Myös lainsäätäjä voisi sujuvoittaa menettely maastoliikennelain mukaiseksi.