Photobashing konseptitaiteen tekniikkana
Husso, Teemu (2018)
Husso, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265667
Tiivistelmä
Tämä osin toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee konseptitaiteen kuvitustekniikaksi miellettyä photobashingia, joka on karkeasti suomennettuna eräänlainen kuvia yhdistelevä nopea kollaasitekniikka. Kirjallisessa osassa pyritään ensin määrittelemään yleisesti konseptitaide ja sen yleiset pyrkimykset. Tavoitteena on luoda raamit photobashingille, jotta sen hyötyjä konseptiartistin työkalujen joukossa voidaan tarkemmin eritellä peilaamalla niitä itse työnkuvaan. Opinnäytetyö tarkastelee photobashingia erityisesti pelien maisemakonseptitaiteen näkökulmasta, tavoitteena syventää omaa osaamista.
Tässä työssä otetaan myös hieman kantaa konseptitaiteen ja photobashingin yleisiin mielikuviin, joiden saatetaan nähdä olevan hieman vääristyneitä internetin luovissa yhteisöissä.
Toiminnallisessa osuudessa pyritään soveltamaan edellä mainittuja photobashingin tekniikoita ja periaatteita, tavoitteena luoda konseptikuvitus kuvitteelliselle konseptille. Toiminnallinen osuus esittää esimerkin työprosessista, joka soveltaa sekä photobashingia että maalaustekniikoita, vertaillen niiden käyttöä toisessa luvussa eriteltyihin konseptitaiteen keskeisiin tavoitteisiin.
Työssä ilmenee photobashingin olevan haastava ja rajoitteinen työskentelytapa, joka kuitenkin tuntuu lähestulkoon välttämättömältä taidolta nykyajan pelien konseptitaiteessa, etenkin pyrittäessä realistisiin peleihin. Sillä on omat vahvuutensa nopeassa kuvien tuotannossa, vaikkei se aivan kaikkiin tilanteisiin sovi. Parhaimmillaan se on usein muihin tekniikoihin yhdistäessä. Kuitenkin tällaista valokuvia yhdistelevää tekniikkaa käytettäessä tulee ottaa huomioon asioita, kuten kuvataiteen perusteiden hallitseminen ja tekijänoikeudelliset seikat.
Tässä työssä otetaan myös hieman kantaa konseptitaiteen ja photobashingin yleisiin mielikuviin, joiden saatetaan nähdä olevan hieman vääristyneitä internetin luovissa yhteisöissä.
Toiminnallisessa osuudessa pyritään soveltamaan edellä mainittuja photobashingin tekniikoita ja periaatteita, tavoitteena luoda konseptikuvitus kuvitteelliselle konseptille. Toiminnallinen osuus esittää esimerkin työprosessista, joka soveltaa sekä photobashingia että maalaustekniikoita, vertaillen niiden käyttöä toisessa luvussa eriteltyihin konseptitaiteen keskeisiin tavoitteisiin.
Työssä ilmenee photobashingin olevan haastava ja rajoitteinen työskentelytapa, joka kuitenkin tuntuu lähestulkoon välttämättömältä taidolta nykyajan pelien konseptitaiteessa, etenkin pyrittäessä realistisiin peleihin. Sillä on omat vahvuutensa nopeassa kuvien tuotannossa, vaikkei se aivan kaikkiin tilanteisiin sovi. Parhaimmillaan se on usein muihin tekniikoihin yhdistäessä. Kuitenkin tällaista valokuvia yhdistelevää tekniikkaa käytettäessä tulee ottaa huomioon asioita, kuten kuvataiteen perusteiden hallitseminen ja tekijänoikeudelliset seikat.