3D-älykameran soveltaminen miehittämättömän maa-ajoneuvon autonomiseen ohjaukseen ja lastinkäsittelyn automatisointi
Luoma, Mika (2018)
Luoma, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265603
Tiivistelmä
Rakkatec Oy kehittää, suunnittelee ja valmistaa
miehittämättömiä maastoajoneuvoja (UGV), joita ohjataan radioyhteyksillä lähietäisyyksiltä. Ajoneuvon alusta on herättänyt mielenkiintoa kriisienhallintatehtävissä, mm. katastrofialueille avun toimittamiseksi, metsäpalojen sammutustöissä ja muissa tehtävissä, joihin ihmisen lähettäminen koneen mukana olisi hengenvaarallista tai mahdotonta. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista etäohjauksen lisäksi on laitteen kyky paikantaa, noutaa ja toimittaa erilaisia operaatioihin tarvittavia moduuleita ilman operaattorin näköyhteyttä. Valmista järjestelmää kyseiseen tarpeeseen ei ole löytynyt markkinoilta.
Tässä insinöörityössä asennettiin ajoneuvon alustalle tarvittava laitteisto ja suoritettiin ohjel-mointityö, sisältäen lähietäisyydellä olevan moduulin havaitseminen 3D-älykameralla, ajoneuvon siirto autonomisesti nostopaikalle, moduulin autonominen nosto tai lasku asematietoon perustuen tai operaattorin pyynnöstä ilman näköyhteyttä.
Toteutuksessa hyödynnettiin IFM O3M 251-älykameraa ja IFM CR1083-näyttömoduulia, kahta IFM O3M-älykameralle kehitettyä apuohjelmaa ja omaa ohjelmaa, joka prosessoi tietoa ja välittää tarvittavat ohjaustiedot koukkulaitteen ja alustan logiikoille. Lavan käsittelyyn käytettiin CPS-koukkulavanostinta, joka varusteltiin tarvittavilla antureilla ja automatisoitiin Technionin TEC132 logiikalla Codesys 2.3-versiolla. Alustana käytettiin Rakka 3000 nivelohjattua hydrostaattista alustaa, jolle asennettiin tarvittava runkonivelen asennon mittaus, ja koukkulaitteiston tarvitseman hydrauliikkapaineen ulosotto kytkettiin alustan proportionaaliventtiiliryhmään.
miehittämättömiä maastoajoneuvoja (UGV), joita ohjataan radioyhteyksillä lähietäisyyksiltä. Ajoneuvon alusta on herättänyt mielenkiintoa kriisienhallintatehtävissä, mm. katastrofialueille avun toimittamiseksi, metsäpalojen sammutustöissä ja muissa tehtävissä, joihin ihmisen lähettäminen koneen mukana olisi hengenvaarallista tai mahdotonta. Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista etäohjauksen lisäksi on laitteen kyky paikantaa, noutaa ja toimittaa erilaisia operaatioihin tarvittavia moduuleita ilman operaattorin näköyhteyttä. Valmista järjestelmää kyseiseen tarpeeseen ei ole löytynyt markkinoilta.
Tässä insinöörityössä asennettiin ajoneuvon alustalle tarvittava laitteisto ja suoritettiin ohjel-mointityö, sisältäen lähietäisyydellä olevan moduulin havaitseminen 3D-älykameralla, ajoneuvon siirto autonomisesti nostopaikalle, moduulin autonominen nosto tai lasku asematietoon perustuen tai operaattorin pyynnöstä ilman näköyhteyttä.
Toteutuksessa hyödynnettiin IFM O3M 251-älykameraa ja IFM CR1083-näyttömoduulia, kahta IFM O3M-älykameralle kehitettyä apuohjelmaa ja omaa ohjelmaa, joka prosessoi tietoa ja välittää tarvittavat ohjaustiedot koukkulaitteen ja alustan logiikoille. Lavan käsittelyyn käytettiin CPS-koukkulavanostinta, joka varusteltiin tarvittavilla antureilla ja automatisoitiin Technionin TEC132 logiikalla Codesys 2.3-versiolla. Alustana käytettiin Rakka 3000 nivelohjattua hydrostaattista alustaa, jolle asennettiin tarvittava runkonivelen asennon mittaus, ja koukkulaitteiston tarvitseman hydrauliikkapaineen ulosotto kytkettiin alustan proportionaaliventtiiliryhmään.