Rakennusliike Jyväs-Seiska Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen
Hakulinen, Jarkko (2010)
Hakulinen, Jarkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005118923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen yritys nimeltä Rakennusliike Jyväs-Seiska Oy.Opinnäytetyön aiheena oli Rakennusliike Jyväs-Seiskan laatujärjestelmän kehittäminen, koska yrityksellä ei ollut dokumentoitua laatujärjestelmää. Tarkoituksen oli yhtenäistää yrityksen laatupolitiikka ja laatutavoitteet yhteen dokumentoituun asiakirjaan, joka auttaa yrityksen henkilökuntaa ylläpitämään laatua ja tavoitteita.
Opinnäytetyön tavoitteina oli luoda Rakennusliike Jyväs-Seiska Oy:n nykyisille laatu toiminnoille hyvä perusta ja helposti kehitettävä pohja yrityksen kehittymistä silmällä pitäen. Opinnäytetyössä on esitelty laatua ja laadun merkitystä tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen laadun erinäkökulmista ja sovellettu näitä tietoja rakennusliikkeen laatujärjestelmän kehittämiseen. Pääsin myös seuraamaan Rakennusliike Jyväs‐Seiskan toimintaa ja laadun parantamiseen tarkoitettuja menetelmiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt Rakennusliike Jyväs-Seiskan laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan on koottu yrityksen laatupolitiikka ja laadunohjauksen ja –varmistuksen toimenpiteet. Laatukäsikirja antaa koko yritykselle toimintaohjeet laadunhallintaan ja auttaa yritystä perehdyttämään uusia työntekijöitä heidän laatupolitiikkaan.
Opinnäytetyön aikana kehitysehdotuksiksi nousi Rakennusliike Jyväs‐Seiska Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen standardin ISO 9001 mukaiselle tasolla ja sen antaminen tulevaisuudessa ulkopuoliselle auditoijalle. Käytännössä tämä tarkoittaa toiminto‐ ja työohjeiden sekä viiteaineiston keräämistä laatujärjestelmän osaksi.
Opinnäytetyön tavoitteina oli luoda Rakennusliike Jyväs-Seiska Oy:n nykyisille laatu toiminnoille hyvä perusta ja helposti kehitettävä pohja yrityksen kehittymistä silmällä pitäen. Opinnäytetyössä on esitelty laatua ja laadun merkitystä tuotteiden ja palveluiden tuottamiseen laadun erinäkökulmista ja sovellettu näitä tietoja rakennusliikkeen laatujärjestelmän kehittämiseen. Pääsin myös seuraamaan Rakennusliike Jyväs‐Seiskan toimintaa ja laadun parantamiseen tarkoitettuja menetelmiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena on syntynyt Rakennusliike Jyväs-Seiskan laatukäsikirja. Laatukäsikirjaan on koottu yrityksen laatupolitiikka ja laadunohjauksen ja –varmistuksen toimenpiteet. Laatukäsikirja antaa koko yritykselle toimintaohjeet laadunhallintaan ja auttaa yritystä perehdyttämään uusia työntekijöitä heidän laatupolitiikkaan.
Opinnäytetyön aikana kehitysehdotuksiksi nousi Rakennusliike Jyväs‐Seiska Oy:n laatujärjestelmän kehittäminen standardin ISO 9001 mukaiselle tasolla ja sen antaminen tulevaisuudessa ulkopuoliselle auditoijalle. Käytännössä tämä tarkoittaa toiminto‐ ja työohjeiden sekä viiteaineiston keräämistä laatujärjestelmän osaksi.