Klassisen musiikin konserttitradition kehittäminen : Case: Sinfonia Lahti
Kylkilahti, Maija (2018)
Kylkilahti, Maija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804235172
Tiivistelmä
Klassisen musiikin konserttitradition kehittäminen on Sinfonia Lahden tilaustyö. Tapaustutkimuksena toteutetussa kehittämistyössä tutkitaan maailmalla toteutettuja konserttitraditioita uudistavia sinfoniakonserttimuotoja ja niiden matkaa suunnittelusta toteutukseen. Konserttitraditiolla työssä tarkoitetaan orkesterin ohjelmistoon ja konserttietikettiin liittyviä käytänteitä. Konsertti nähdään myös asiakkaalle tarjottavana palveluna. Työn tavoitteena oli luoda Sinfonia Lahdelle konserttitoiminnan kehitystyöhön askeleet.
Tapaustutkimukselle ominaisesti aineistoja kerättiin usealla eri menetelmällä. Aineisto koostuu Sinfonia Lahden asiakkaille tehdyistä asiakaskyselyistä, kolmen ulkomaisen instituution benchmarking-haastattelusta (Göteborgin sinfonikot, Konzerthaus Berlin ja Copenhagen Phil). Lisäksi Sinfonia Lahden Mittendrin-konserttimuodon pilotin tuottamisesta ja organisaation sisäisestä kyselystä ja tulevaisuuspajasta.
Tietopohjana on käytetty Eero Hämeenniemen näkemystä konserttitraditiosta, Cristian Grönroosin teoriaa laajennetusta palvelutarjoomasta ja Pentti Sydänmaanlakan ajatuksia innovaatioiden johtamisesta.
Päätuloksiksi kehittämistyössäni nousivat asiakkaiden osallistamistarve, uusien yleisöryhmien tavoittelu muun muassa nuorekkaamman markkinointiviestinnän kautta, Sukellus or-kesteriin -konserttimuodon kehittäminen ja uudelleen toteuttaminen sekä neljän askeleen kehämalli uusien ideoiden tuottamiseen ja jatkuvan kehittämisen takaamiseen. Kehämalli sisältää kehittämistyön aineistoista saadun materiaalin ja vastaa tutkimuskysymykseen.
Tulokset ovat sovellettavissa muihin sinfoniaorkestereihin ja taidelaitoksiin.
Tapaustutkimukselle ominaisesti aineistoja kerättiin usealla eri menetelmällä. Aineisto koostuu Sinfonia Lahden asiakkaille tehdyistä asiakaskyselyistä, kolmen ulkomaisen instituution benchmarking-haastattelusta (Göteborgin sinfonikot, Konzerthaus Berlin ja Copenhagen Phil). Lisäksi Sinfonia Lahden Mittendrin-konserttimuodon pilotin tuottamisesta ja organisaation sisäisestä kyselystä ja tulevaisuuspajasta.
Tietopohjana on käytetty Eero Hämeenniemen näkemystä konserttitraditiosta, Cristian Grönroosin teoriaa laajennetusta palvelutarjoomasta ja Pentti Sydänmaanlakan ajatuksia innovaatioiden johtamisesta.
Päätuloksiksi kehittämistyössäni nousivat asiakkaiden osallistamistarve, uusien yleisöryhmien tavoittelu muun muassa nuorekkaamman markkinointiviestinnän kautta, Sukellus or-kesteriin -konserttimuodon kehittäminen ja uudelleen toteuttaminen sekä neljän askeleen kehämalli uusien ideoiden tuottamiseen ja jatkuvan kehittämisen takaamiseen. Kehämalli sisältää kehittämistyön aineistoista saadun materiaalin ja vastaa tutkimuskysymykseen.
Tulokset ovat sovellettavissa muihin sinfoniaorkestereihin ja taidelaitoksiin.