Kuvallisen kasvun portfolio
Kärki, Maritta (2010)
Kärki, Maritta
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa portfoliotyöskentelyn merkityksestä ja menetelmistä ja kehittää kehitysvammaisten kuvataidetoimintaa tukeva portfoliomalli. Toimeksiantaja opinnäytetyölle oli Kiipulan ammattiopisto, ja sen kuvataidepainotteinen valmentava opintolinja.
Työn taustateoriassa perehdyttiin kehitysvammaisuuteen, kehitysvammaisten kuvataiteeseen, kehitysvammaisten taideopetukseen, portfolioon opetusmenetelmänä ja selkokieleen. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, minkälainen portfoliotyöskentely sopii KUVA-koulutukseen, mitä se vaatii opettajalta ja opiskelijalta. Opinnäytetyössä kokeiltiin portfoliotyöskentelyä, joka sisälsi portfoliokeskusteluja ja oppimispäiväkirjan käyttöä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineistona oli lisäksi täytetyt lomakkeet ja oppimispäiväkirjat. Aineistoa kerättiin neljän kuukauden ajalta syksyllä 2009.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kehitysvammaisten kuvataidetoimintaa tukee vuorovaikutukseen perustuva portfoliomalli. Tutkimus osoittaa, että portfoliotyöskentelyssä opiskelija harjoittaa opitun reflektointia, suullista ja kirjallista taitoa sekä kehittää sosiaalisia taitojaan. Portfoliotyöskentelyssä opettaja voi havainnoida opetusmenetelmien soveltuvuutta ja opiskelijan yksilöllistä kehittymistä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin portfoliomalli ja ohjeistus opettajalle sen käyttöön.
Tutkimuksen jatkotoimenpiteenä voidaan esittää töiden sanallisen kuvailun kehittämistä. Kuva voi toimia kehitysvammaisten taidetoiminnassa kommunikaation välineenä. Fenomenologinen kuvailu kehitysvammaisten kuvataideopetuksessa ja portfoliotyössä on merkittävä jatkotutkimuksen kohde.
Työn taustateoriassa perehdyttiin kehitysvammaisuuteen, kehitysvammaisten kuvataiteeseen, kehitysvammaisten taideopetukseen, portfolioon opetusmenetelmänä ja selkokieleen. Tutkimuskysymyksenä oli selvittää, minkälainen portfoliotyöskentely sopii KUVA-koulutukseen, mitä se vaatii opettajalta ja opiskelijalta. Opinnäytetyössä kokeiltiin portfoliotyöskentelyä, joka sisälsi portfoliokeskusteluja ja oppimispäiväkirjan käyttöä. Tutkimusmenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineistona oli lisäksi täytetyt lomakkeet ja oppimispäiväkirjat. Aineistoa kerättiin neljän kuukauden ajalta syksyllä 2009.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena voidaan esittää, että kehitysvammaisten kuvataidetoimintaa tukee vuorovaikutukseen perustuva portfoliomalli. Tutkimus osoittaa, että portfoliotyöskentelyssä opiskelija harjoittaa opitun reflektointia, suullista ja kirjallista taitoa sekä kehittää sosiaalisia taitojaan. Portfoliotyöskentelyssä opettaja voi havainnoida opetusmenetelmien soveltuvuutta ja opiskelijan yksilöllistä kehittymistä. Tutkimuksen tuloksena kehitettiin portfoliomalli ja ohjeistus opettajalle sen käyttöön.
Tutkimuksen jatkotoimenpiteenä voidaan esittää töiden sanallisen kuvailun kehittämistä. Kuva voi toimia kehitysvammaisten taidetoiminnassa kommunikaation välineenä. Fenomenologinen kuvailu kehitysvammaisten kuvataideopetuksessa ja portfoliotyössä on merkittävä jatkotutkimuksen kohde.