How to support a child's cultural identity?
Bahne, Rita (2018)
Bahne, Rita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804134639
Tiivistelmä
Pääkaupunkiseudun päivähoito on monikulttuurisempi kuin koskaan aiemmin. Tämän opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoitus oli tutkia, miten vanhemmat ja päivähoidon työntekijät tukevat lapsen kulttuuri-identiteettiä. Tarkoituksena oli tutkia myös, miten yhteistyötä päivähoidon ja vanhempien välillä voidaan kehittää identiteettien tukemiseksi. Opinnäytetyön yhteistyötaho oli päiväkoti pääkaupunkiseudulla.
Aineiston keruussa käytettiin laadullisia haastatteluita vanhemmille ja päivähoidon työntekijöille. Kirjallisuuskatsauksessa pohdittiin kulttuurin yhteyttä identiteettiin ja kieleen. Myös varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä yhteistyöhön vanhempien ja päivähoidon välillä tutustuttiin. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esiin työntekijöiden vastuita, sekä annettiin käytännön vinkkejä monikulttuurisuutta tukevan päiväkotiympäristön luomiseksi.
Tulokset kertoivat, että vanhemmat halusivat antaa lapsilleen mahdollisuuden tehdä omia valintoja kulttuurin suhteen. Vaikutteiden ja tiedon tarjoaminen sekä mahdollisuus keskusteluun olivat keskiössä. Työntekijät ymmärsivät vastuunsa roolimalleina ja halusivat opettaa lapsille avoimuutta ja ymmärrystä kulttuureita kohtaan. Yhteistyön kehittämiseksi vastaajaryhmät toivoivat, että perheet voisivat esitellä kulttuureitaan päiväkodissa. Työntekijät toivoivat vanhempien tukevan lasten kulttuuri-identiteettiä korostamalla avoimuutta ja ymmärrystä. Päätelmänä oli, että lasten kulttuuri-identiteettiä tuettiin korostamalla kulttuuritietoisuutta ja ymmärrystä, unohtamatta kykyä kriittiseen reflektointiin.
Jatkotutkimusehdotuksiin lukeutui toiminnallinen opinnäytetyö, jolla luodaan päivähoidolle monikulttuurisuutta tukevia aktiviteetteja. Ehdotuksiin lukeutui myös yhteiskunnan monimuotoisuuden tutkiminen etenkin varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Aineiston keruussa käytettiin laadullisia haastatteluita vanhemmille ja päivähoidon työntekijöille. Kirjallisuuskatsauksessa pohdittiin kulttuurin yhteyttä identiteettiin ja kieleen. Myös varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä yhteistyöhön vanhempien ja päivähoidon välillä tutustuttiin. Kirjallisuuskatsauksessa tuotiin esiin työntekijöiden vastuita, sekä annettiin käytännön vinkkejä monikulttuurisuutta tukevan päiväkotiympäristön luomiseksi.
Tulokset kertoivat, että vanhemmat halusivat antaa lapsilleen mahdollisuuden tehdä omia valintoja kulttuurin suhteen. Vaikutteiden ja tiedon tarjoaminen sekä mahdollisuus keskusteluun olivat keskiössä. Työntekijät ymmärsivät vastuunsa roolimalleina ja halusivat opettaa lapsille avoimuutta ja ymmärrystä kulttuureita kohtaan. Yhteistyön kehittämiseksi vastaajaryhmät toivoivat, että perheet voisivat esitellä kulttuureitaan päiväkodissa. Työntekijät toivoivat vanhempien tukevan lasten kulttuuri-identiteettiä korostamalla avoimuutta ja ymmärrystä. Päätelmänä oli, että lasten kulttuuri-identiteettiä tuettiin korostamalla kulttuuritietoisuutta ja ymmärrystä, unohtamatta kykyä kriittiseen reflektointiin.
Jatkotutkimusehdotuksiin lukeutui toiminnallinen opinnäytetyö, jolla luodaan päivähoidolle monikulttuurisuutta tukevia aktiviteetteja. Ehdotuksiin lukeutui myös yhteiskunnan monimuotoisuuden tutkiminen etenkin varhaiskasvatuksen näkökulmasta.