Establishing a toolkit for pop-up restaurateurs - Case Startup Refugees
Vitikka, Mika (2018)
Vitikka, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804044095
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työkalu Startup Refugees yritysohjelman-pop-up ra-vintoloitsijoille, jotka järjestävät pop-up-tapahtumia Vantaan Tikkurilan Walkers Caféssa. Opin-näytetyön toimeksiantaja oli Startup Refugees-verkosto, jonka tarkoitus on rohkaista ja auttaa Suomessa olevia turvapaikanhakijoita yrittäjyyteen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli auttaa pop-up-yrittäjiä saamaan ymmärrystä asiakkaista ja heidän tarpeistaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pakolaisuuden ja pop-up-ilmiön teoriasta, asiakas-ymmärryksestä sekä asiakaskokemuksesta palvelutapahtumassa. Näiden ilmiöiden ymmärtäminen oli ratkaisevaa opinnäytetyön tavoitteen hahmottamisessa ja rajaamisessa. Pop-up-ilmiö käsitteli historiaa, ominaispiirteitä, lainsäädännöllisiä tekijöitä sekä polkua yrittäjyyteen.
Tämä työkalu pop-up ravintoloitsijoille kehitettiin Ojasalon, Koskelon ja Nousiaisen palvelumuotoi-lun mallin mukaan. Malli koostui neljästä vaiheesta; Kartoita ja ymmärrä, ennakoi ja ideoi, mal-linna ja arvioi sekä konseptoi ja vaikuta. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä kontekstuaalisen haastattelun ja havainnoinnin avulla Café Walkersissa. Ravintola-alan ammatti-laisista koostuneen on-line ryhmähaastattelun avulla saatiin hahmotettua nykyisiä ja tulevia pop-up ravintolatrendejä. Näitä tuloksia käytettiin toisessa vaiheessa asiakasprofiilien ja trendikortin luo-misessa. Mallinna ja arvioi –vaihe tuotti asiakaspolun, blueprint-mallin sekä prototyypin. Viimeises-sä konseptoi ja vaikuta-vaiheessa suunniteltiin loppukäyttäjille Business Model Canvas, jonka sisäl-töä voidaan käyttää apuna liiketoimintamallin suunnittelussa.
Tärkein tuotos tässä opinnäytetyössä oli pop-up ravintoloitsijoille tarkoitetun työkalun prototyyppi sisältöineen. Sisältöä olivat asiakasprofiilit, trendikortti, asiakaspolku, blueprint sekä Business Mo-del Canvas. Prototyyppi sisältää myös kuvia Café Walkersista sekä toimintamallikaavioita. Proto-tyyppi antaa konkreettisen kuvan työkalun lopullisesta versiosta. Toimeksiantajan edustajan mu-kaan, prototyyppiä voitaisiin testata yritysohjelmaan osallistuvien uusien pop-up-ravintoloitsijoiden kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui pakolaisuuden ja pop-up-ilmiön teoriasta, asiakas-ymmärryksestä sekä asiakaskokemuksesta palvelutapahtumassa. Näiden ilmiöiden ymmärtäminen oli ratkaisevaa opinnäytetyön tavoitteen hahmottamisessa ja rajaamisessa. Pop-up-ilmiö käsitteli historiaa, ominaispiirteitä, lainsäädännöllisiä tekijöitä sekä polkua yrittäjyyteen.
Tämä työkalu pop-up ravintoloitsijoille kehitettiin Ojasalon, Koskelon ja Nousiaisen palvelumuotoi-lun mallin mukaan. Malli koostui neljästä vaiheesta; Kartoita ja ymmärrä, ennakoi ja ideoi, mal-linna ja arvioi sekä konseptoi ja vaikuta. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin asiakasymmärrystä kontekstuaalisen haastattelun ja havainnoinnin avulla Café Walkersissa. Ravintola-alan ammatti-laisista koostuneen on-line ryhmähaastattelun avulla saatiin hahmotettua nykyisiä ja tulevia pop-up ravintolatrendejä. Näitä tuloksia käytettiin toisessa vaiheessa asiakasprofiilien ja trendikortin luo-misessa. Mallinna ja arvioi –vaihe tuotti asiakaspolun, blueprint-mallin sekä prototyypin. Viimeises-sä konseptoi ja vaikuta-vaiheessa suunniteltiin loppukäyttäjille Business Model Canvas, jonka sisäl-töä voidaan käyttää apuna liiketoimintamallin suunnittelussa.
Tärkein tuotos tässä opinnäytetyössä oli pop-up ravintoloitsijoille tarkoitetun työkalun prototyyppi sisältöineen. Sisältöä olivat asiakasprofiilit, trendikortti, asiakaspolku, blueprint sekä Business Mo-del Canvas. Prototyyppi sisältää myös kuvia Café Walkersista sekä toimintamallikaavioita. Proto-tyyppi antaa konkreettisen kuvan työkalun lopullisesta versiosta. Toimeksiantajan edustajan mu-kaan, prototyyppiä voitaisiin testata yritysohjelmaan osallistuvien uusien pop-up-ravintoloitsijoiden kanssa.