Yhdessä osallisuuteen : asiakasraati Turun kaupungin lastensuojelun jälkihuollon kehittäjänä
Askinen, Hertta; Lundén, Johanna (2018)
Askinen, Hertta
Lundén, Johanna
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804174828
Tiivistelmä
Yhdessä osallisuuteen -Asiakasraati Turun kaupungin lastensuojelun jälkihuollon kehittäjänä on Turun kaupungin Sosionomi YAMK -opintojen opinnäytetyö. Hanke toteutettiin parityönä Turun kaupungin lastensuojelun jälkihuollossa. Hankkeen lähtökohta oli ajatus, että lastensuojelun jälkihuollon asiakkaiden osallisuutta sekä asiakasprosessien että palveluiden kehittäjinä tulee lisätä. Osallisuuden lisäämiseksi jälkihuoltoyksikköön perustettiin tammikuussa 2017 asiakasraati. Asiakasraati on vuorovaikutteinen toimintamalli, jonka avulla voidaan hankkia asiakaspalautetta ja kehittää palveluita.
Asiakasraadissa saadun palautteen ja ideoiden avulla tunnistettiin jälkihuollon sosiaaliohjauksen hyviä käytäntöjä sekä pyrittiin löytämään ja ottamaan käyttöön uusia toimintamalleja, joissa asiakkaan osallisuus tulee entistä paremmin huomioiduksi. Asiakkailta saatu tieto vietiin jälkihuollon työntekijöille ja siitä eteenpäin organisaation esimiestasolle bikvamallia soveltaen
Kehittämisehdotusten pohjalta koottiin asiakastietojärjestelmä Efficaan kysymyspatteristo työvälineeksi, jonka avulla sosiaaliohjaajat voivat käydä asiakkaiden kanssa tavoitteellisesti läpi asiakassuunnitelmaan perustuvia osa-alueita. Patteriston käyttäminen työvälineenä lisää asiakkaan osallisuutta palveluprosessissa ja yhtenäistää jälkihuollon ohjaajien työkäytäntöjä. Tällöin asiakkaiden saama palvelu on entistää tasalaatuisempaa.
Asiakasraadissa saadun palautteen ja ideoiden avulla tunnistettiin jälkihuollon sosiaaliohjauksen hyviä käytäntöjä sekä pyrittiin löytämään ja ottamaan käyttöön uusia toimintamalleja, joissa asiakkaan osallisuus tulee entistä paremmin huomioiduksi. Asiakkailta saatu tieto vietiin jälkihuollon työntekijöille ja siitä eteenpäin organisaation esimiestasolle bikvamallia soveltaen
Kehittämisehdotusten pohjalta koottiin asiakastietojärjestelmä Efficaan kysymyspatteristo työvälineeksi, jonka avulla sosiaaliohjaajat voivat käydä asiakkaiden kanssa tavoitteellisesti läpi asiakassuunnitelmaan perustuvia osa-alueita. Patteriston käyttäminen työvälineenä lisää asiakkaan osallisuutta palveluprosessissa ja yhtenäistää jälkihuollon ohjaajien työkäytäntöjä. Tällöin asiakkaiden saama palvelu on entistää tasalaatuisempaa.