8. luokkalaisten asiakastyytyväisyys kouluterveydenhuollossa
Stenroos, Jonna; Kolehmainen, Iida (2018)
Stenroos, Jonna
Kolehmainen, Iida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804154698
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Tuusulan kouluterveydenhuollon 8. luokan oppilaiden asiakastyytyväisyyttä 8. luokan laajaa terveystarkastusta kohtaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kouluterveydenhuollon palvelun kehittämiseksi kouluterveydenhoitajille, kouluille ja Tuusulan kunnalle. Tavoitteena oli kehittää 8. luokan laajaa terveystarkastusta nuorten tarpeita vastaavaksi. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tuusulan kunta.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivistä eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöhön valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska työssä haluttiin tutkia isompaa joukkoa ja apuna haluttiin käyttää valmiiksi laadittua kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi kuusi 8. luokkaa (N=112).
Tutkimuskysymyksenä oli "Minkälaisia kokemuksia 8.luokan oppilailla on laajasta terveystarkastuksesta ja kouluterveydenhuollon palvelusta?". Pääsääntöisesti oppilaiden kokemukset olivat positiivisia. Nuoret kokevat terveystarkastuksen hyödylliseksi, terveydenhoitajat ovat onnistuneet tiedon lisäämisessä, nuoret kokevat pystyvänsä puhumaan asioista rehellisesti sekä heidän mielipiteitänsä kuunnellaan. Esille nousi kuitenkin terveydenhoitajan huonohko tavoitettavuus. Oppilaiden vanhemmista yli puolet osallistui tarkastukseen, mutta suurin osa nuorista ei haluaisi vanhempiaan tarkastukseen mukaan.
Kehittämisehdotuksina nousi esille kouluterveydenhoitajien tavoitettavuuden lisääminen sosiaalisen median alustojen avulla, kouluterveydenhoitajien vaihtuvuuden minimointi ja sairasvastaanoton välttäminen terveystarkastusten yhteydessä. Esille nousseita teemoja, kuten terveydenhoitajan tavoitettavuus, ajankäyttö, tiedollisen tuen tarve, terveydenhoitajan persoona ja helposti lähestyttävyys voisi tutkia syvemmin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvantitatiivistä eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöhön valikoitui kvantitatiivinen tutkimusmenetelmä, koska työssä haluttiin tutkia isompaa joukkoa ja apuna haluttiin käyttää valmiiksi laadittua kyselylomaketta. Kyselylomakkeeseen vastasi kuusi 8. luokkaa (N=112).
Tutkimuskysymyksenä oli "Minkälaisia kokemuksia 8.luokan oppilailla on laajasta terveystarkastuksesta ja kouluterveydenhuollon palvelusta?". Pääsääntöisesti oppilaiden kokemukset olivat positiivisia. Nuoret kokevat terveystarkastuksen hyödylliseksi, terveydenhoitajat ovat onnistuneet tiedon lisäämisessä, nuoret kokevat pystyvänsä puhumaan asioista rehellisesti sekä heidän mielipiteitänsä kuunnellaan. Esille nousi kuitenkin terveydenhoitajan huonohko tavoitettavuus. Oppilaiden vanhemmista yli puolet osallistui tarkastukseen, mutta suurin osa nuorista ei haluaisi vanhempiaan tarkastukseen mukaan.
Kehittämisehdotuksina nousi esille kouluterveydenhoitajien tavoitettavuuden lisääminen sosiaalisen median alustojen avulla, kouluterveydenhoitajien vaihtuvuuden minimointi ja sairasvastaanoton välttäminen terveystarkastusten yhteydessä. Esille nousseita teemoja, kuten terveydenhoitajan tavoitettavuus, ajankäyttö, tiedollisen tuen tarve, terveydenhoitajan persoona ja helposti lähestyttävyys voisi tutkia syvemmin.