Mentoritoiminnan kehittäminen ja mallintaminen
Nuottila, Katja (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Nuottila, Katja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104427
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804104427
Tiivistelmä
Nuottila, Katja. Mentoritoiminnan kehittäminen ja mallintaminen. Kevät 2018, 62 si- vua, 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + diakonian virkakelpoisuus.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mentoritoimintaa Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeessa. Hankkeen päätavoitteena on ollut maa- hanmuuttajien ja romanien koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen sekä heidän koulu- tusmahdollisuuksien ja -jatkumoiden parantaminen ja kehittäminen. Hankkeessa on luotu toimintamalleja, jotka poistavat esteitä kohderyhmien koulutukseen pääsyltä. Opinnäytetyön kohderyhmä oli maahanmuuttajataustaiset opiskelijat.
Mentoritoimintaa toteutettiin Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen hanke- suunnitelman mukaisesti, hankkeessa mukana olleissa oppilaitoksissa. Oppilaitokset olivat Oulun Diakonia-ammattikorkea, Oulun seudun ammattiopiston sosiaali- ja ter- veydenalan yksikkö ja Suomen Diakoniaopisto.
Toiminta jaettiin neljään eri vaiheeseen: suunnittelu, tekeminen, arviointi ja toiminnan vakiinnuttaminen. Suunnittelussa huomioitiin oppilaitosten toiminta lukukausittain. Tekeminen toteutettiin ensin parimentorointina ja myöhemmin ryhmämentorointina. Arvioinnin ja havaintojen tulosten perusteella ryhmämentorointia jatkettiin oppilaitosten oppi- ja tukipajoissa. Kehittämistyön tuloksena syntyi kolme mentorointimallia, joita voidaan hyödyntää sekä oppilaitosympäristössä että työorganisaatioissa.
Parimentoroinnissa ja ryhmämentoroinnissa korostuivat vertaistuen ja ohjauksen merki- tys. Sekä mentorit että mentoroitavat kokivat vertaistuen ja ohjauksen voimaannuttava- na ja yhteisöllisyyttä lisäävänä.
Maahanmuuttajataustaisten määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa sekä opiskelumaa- ilmassa, että työelämässä. Heillä tulee olla tarvittaessa mahdollisuus erityiseen tukeen. Mentoritoiminnalla voidaan tukea maahanmuuttajataustaisten opintoja, työllistymistä sekä vaikuttaa kulttuurisensitiivisyyden leviämiseen yhteiskunnassamme.
Asiasanat: mentori, mentoritoiminta, vertaistuki, osallisuus, kehittäminen
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää mentoritoimintaa Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeessa. Hankkeen päätavoitteena on ollut maa- hanmuuttajien ja romanien koulutuksellisen tasa-arvon edistäminen sekä heidän koulu- tusmahdollisuuksien ja -jatkumoiden parantaminen ja kehittäminen. Hankkeessa on luotu toimintamalleja, jotka poistavat esteitä kohderyhmien koulutukseen pääsyltä. Opinnäytetyön kohderyhmä oli maahanmuuttajataustaiset opiskelijat.
Mentoritoimintaa toteutettiin Opin portailla Pohjois-Pohjanmaalla -hankkeen hanke- suunnitelman mukaisesti, hankkeessa mukana olleissa oppilaitoksissa. Oppilaitokset olivat Oulun Diakonia-ammattikorkea, Oulun seudun ammattiopiston sosiaali- ja ter- veydenalan yksikkö ja Suomen Diakoniaopisto.
Toiminta jaettiin neljään eri vaiheeseen: suunnittelu, tekeminen, arviointi ja toiminnan vakiinnuttaminen. Suunnittelussa huomioitiin oppilaitosten toiminta lukukausittain. Tekeminen toteutettiin ensin parimentorointina ja myöhemmin ryhmämentorointina. Arvioinnin ja havaintojen tulosten perusteella ryhmämentorointia jatkettiin oppilaitosten oppi- ja tukipajoissa. Kehittämistyön tuloksena syntyi kolme mentorointimallia, joita voidaan hyödyntää sekä oppilaitosympäristössä että työorganisaatioissa.
Parimentoroinnissa ja ryhmämentoroinnissa korostuivat vertaistuen ja ohjauksen merki- tys. Sekä mentorit että mentoroitavat kokivat vertaistuen ja ohjauksen voimaannuttava- na ja yhteisöllisyyttä lisäävänä.
Maahanmuuttajataustaisten määrä tulee kasvamaan tulevaisuudessa sekä opiskelumaa- ilmassa, että työelämässä. Heillä tulee olla tarvittaessa mahdollisuus erityiseen tukeen. Mentoritoiminnalla voidaan tukea maahanmuuttajataustaisten opintoja, työllistymistä sekä vaikuttaa kulttuurisensitiivisyyden leviämiseen yhteiskunnassamme.
Asiasanat: mentori, mentoritoiminta, vertaistuki, osallisuus, kehittäminen