Liikunta mukaan päiväkodin arkeen : miniWAU pilottihankeen arviointi
Saario, Johanna (2018)
Saario, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114492
Tiivistelmä
Tabermann (2016) toteaa tutkimuksessaan lasten ja nuorten liikunnan vähentyneen Suomessa huomattavasti. Opinnäytetyön avulla päiväkoti voi arvioida ja kehittää liikuntakasvatustaan lapsille. Tutkimuksen avulla sekä varhaiskasvattajat että vanhemmat saavat käsityksen siitä, millä tavoin liikunta voi olla osa kasvatustoimintaa. Tutkimuskohde miniWAU on pilottihanke, joka täydentää Vantaan kaupungin liikuntapalveluiden ja Leikkien liikkumaan hanketta ja toimii opinnäytetyön aiheena. Arvioin hankkeen toteutumista tutkimuskysymysten perusteella henkilökunnan näkökulmasta, pilotin vaikutuksia liikunnan määrään pilotin aikana ja lasten kokemuksia pilotin toiminnasta.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus, varhaisvuosien liikunta ja varhaiskasvatuksen liikuntapedagogiikka. Työssä määritellään varhaiskasvatuksen perusteet ja toimintatavat Suomen lakiin nojaten. Varhaiskasvatuksen
liikuntapedagogiikka kuvastaa tutkimuksen lähtökohtia ja seurantaa auttavia tekijöitä varhaisvuosien liikunnassa ja varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa on
käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka kuvaa todellisen elämän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, johon vastasi varhaiskasvattajista neljä kuudesta. Hankkeen toteutumista arvioidaan tarkastele-malla liikunnan määrää varhaiskasvattajien näkökulmasta sekä pilotin vaikutuksia pilotin aikana ja lasten kokemuksia pilotin toiminnasta varhaiskasvattajilta kysyttynä.
Varhaiskasvattajien mukaan pienryhmissä liikkuminen lisää myös arempien lasten liikkuvuutta ja kehittää heidän haluaan lähteä liikkumaan. Liikkuminen on yleisesti lapsille normaalia ja kehittävää toimintaa, jonka kautta lapset oppivat asioita kokeilemalla omia rajojaan. Tutkimuksen tuloksia arvioitaessa lasten liikkuvuus kasvoi pilotin myötä ja tuki positiivista asennetta liikuntakasvatusta kohden.
Opinnäytetyön keskeiset käsitteet ovat varhaiskasvatus, varhaisvuosien liikunta ja varhaiskasvatuksen liikuntapedagogiikka. Työssä määritellään varhaiskasvatuksen perusteet ja toimintatavat Suomen lakiin nojaten. Varhaiskasvatuksen
liikuntapedagogiikka kuvastaa tutkimuksen lähtökohtia ja seurantaa auttavia tekijöitä varhaisvuosien liikunnassa ja varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa on
käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää, joka kuvaa todellisen elämän näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla, johon vastasi varhaiskasvattajista neljä kuudesta. Hankkeen toteutumista arvioidaan tarkastele-malla liikunnan määrää varhaiskasvattajien näkökulmasta sekä pilotin vaikutuksia pilotin aikana ja lasten kokemuksia pilotin toiminnasta varhaiskasvattajilta kysyttynä.
Varhaiskasvattajien mukaan pienryhmissä liikkuminen lisää myös arempien lasten liikkuvuutta ja kehittää heidän haluaan lähteä liikkumaan. Liikkuminen on yleisesti lapsille normaalia ja kehittävää toimintaa, jonka kautta lapset oppivat asioita kokeilemalla omia rajojaan. Tutkimuksen tuloksia arvioitaessa lasten liikkuvuus kasvoi pilotin myötä ja tuki positiivista asennetta liikuntakasvatusta kohden.