KUVATTUJA MERKITYKSIÄ : 7.-luokkalaisten merkitykselliset asiat koulussa
Aho, Maija (2018)
Aho, Maija
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804114438
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä löytyy koulusta ja kouluympäristöstä seitsemännellä luokalla olevien oppilaiden mielestä. Tutkimuksella etsittiin vastauksia seuraaviin tutkimustehtäviin: Millaisia kouluyhteisöön liittyviä merkityksiä oppilaiden ottamista kuvista ja kirjoittamista teksteistä löytyy? Millaisia kouluympäristöön liittyviä merkityksiä oppilaiden ottamista kuvista ja kirjoittamista teksteistä löytyy? Tämä opinnäytetyö on tehty Versus-hankkeen tarpeita varten. Versus-hankkeen tavoitteena on vähentää nuorten tupakkatuotteiden käyttöä pelillisellä vertaisvaikuttamisella.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistuivat kymenlaaksolaisessa koulussa olevat seitsemännen luokan oppilaat. Aineiston kerääminen toteutettiin osallistamalla siihen oppilaita. Oppilaat ottivat kuvan omalla kännykällään itselleen merkityksellisestä asiasta. Tämän jälkeen he lähettivät kuvan ja siihen liittyvän kirjoittamansa tekstin tutkijalle sähköpostitse. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistoksi muodostui 44 oppilaiden ottamaa kuvaa sekä niihin liittyvät tekstit.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että nuoret pitävät merkityksellisinä asioina koulussa kouluympäristöä, kouluyhteisöä sekä omaa terveyttään. Esimerkkejä kouluympäristöstä nousevista merkityksistä ovat tauko, välitunti, virkistys, keskittyminen ja viihtyvyys. Kouluyhteisöstä nousevia merkityksiä ovat läheisyys, vertaistuki, ystävyyssuhteet ja keskustelu. Yllättävänä piirteenä oppilaiden ottamista kuvissa ja oppilaiden kirjoittamista teksteistä nousi oman terveyden näkyminen. Näiden kuvien merkityksiä ovat esimerkiksi onnistumisen kokemus, hyväolo, ylpeys ja käsillä tekeminen.
Tulevaisuudessa tulisi enemmän osallistaa nuoria mukaan tutkimuksiin, sillä he osaavat itse parhaiten kertoa asiat omasta näkökulmastaan. Olisi myös hyvä, että jatkossa panostettaisiin nuorille tärkeisiin positiivisesti merkittäviin asioihin koulussa ja kouluympäristössä. Tällöin saataisiin vietyä ajatuksia pois negatiivisemmista asioista kuten tupakoinnista.
Tutkimus oli laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistuivat kymenlaaksolaisessa koulussa olevat seitsemännen luokan oppilaat. Aineiston kerääminen toteutettiin osallistamalla siihen oppilaita. Oppilaat ottivat kuvan omalla kännykällään itselleen merkityksellisestä asiasta. Tämän jälkeen he lähettivät kuvan ja siihen liittyvän kirjoittamansa tekstin tutkijalle sähköpostitse. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Aineistoksi muodostui 44 oppilaiden ottamaa kuvaa sekä niihin liittyvät tekstit.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että nuoret pitävät merkityksellisinä asioina koulussa kouluympäristöä, kouluyhteisöä sekä omaa terveyttään. Esimerkkejä kouluympäristöstä nousevista merkityksistä ovat tauko, välitunti, virkistys, keskittyminen ja viihtyvyys. Kouluyhteisöstä nousevia merkityksiä ovat läheisyys, vertaistuki, ystävyyssuhteet ja keskustelu. Yllättävänä piirteenä oppilaiden ottamista kuvissa ja oppilaiden kirjoittamista teksteistä nousi oman terveyden näkyminen. Näiden kuvien merkityksiä ovat esimerkiksi onnistumisen kokemus, hyväolo, ylpeys ja käsillä tekeminen.
Tulevaisuudessa tulisi enemmän osallistaa nuoria mukaan tutkimuksiin, sillä he osaavat itse parhaiten kertoa asiat omasta näkökulmastaan. Olisi myös hyvä, että jatkossa panostettaisiin nuorille tärkeisiin positiivisesti merkittäviin asioihin koulussa ja kouluympäristössä. Tällöin saataisiin vietyä ajatuksia pois negatiivisemmista asioista kuten tupakoinnista.